سازمان های استخباراتی امریکا و متحدینش در ناامنی های افغانستان و منطقه دست دارند
(last modified 1395-06-07T07:06:48+00:00 )
سنبله 07, 1395 11:36 Asia/Kabul

سازمان های استخباراتی امریکا، متحدین غربی و منطقه ای اش مانند عربستان و پاکستان در ناامنی های افغانستان و منطقه دست دارند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: سازمان های استخباراتی امریکا، متحدین غربی و منطقه ای اش در ناامنی های افغانستان و منطقه دست دارند.  

عبدالسمیع دره ای در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به حمله انفجاری و تروریستی به دانشگاه امریکایی در کابل که پیشتر صورت گرفت و چندین کشته و زخمی برجای گذاشت گفت: نقش سازمان های استخباراتی پاکستان، کشورهای غربی و متحدین منطقه ای شان در چنین قضایایی قابل مشاهده است.

وی در مورد گفت و گوی تلفنی محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و راحیل شریف رئیس ستاد ارتش پاکستان در این خصوص و اینکه شریف گفته که حمله به این دانشگاه نشانه ضعف نیروهای امنیتی افغان است، اظهار داشت: افغانستان اکنون در حال جنگ است و در این جنگ اتفاقات اینچنینی دور از تصور نیست و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی افغانستان ضعف هایی هم دارند اما داشتن همسایه ای مانند پاکستان با این لجاجت و بی قراری با سران ارتشی همچون راحیل شریف هم می تواند برای افغانستان چالش آفرین باشد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: حکومت افغانستان هر قدر هم که قوی باشد، وقتی پشت حملات هراس افکنانه و ترورها در افغانستان دستگاه بزرگی همچون سازمان استخبارات اردوی پاکستان (آی. اس. آی) قرار داشته باشد که در تبانی با کشورهای بزرگ اوضاع را مدیریت می کند، کار دشواری پیش رو دارد.

دره ای بیان داشت: اینکه اتفاقی رخ می دهد به این معنی نیست که دولت افغانستان از زیر بار مسوولیت شانه خالی می کند، اما به هر صورت گاهی هم کوتاهی هایی مشاهده می شود مثلاً در قضیه حمله به دانشگاه امریکایی اداره امنیت گفته که از حمله اطلاع داشته و این وظیفه پلیس بوده که از آن جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: چنین استدلال هایی به هیچ عنوان پذیرفته نیست و فرافکنی محسوب می شود زیرا مردم افغانستان بصورت کلی از دولت خود انتظار دارند که امنیت را تامین کند و نیروهای پلیس، امنیت و سایر نیروهای مسلح همه در چارچوب دولت قرار دارند و باید باهم هماهنگی کامل داشته باشند و جلو حوادث را بگیرند.

این کارشناس افغان اظهار نظر راحیل شریف در مورد اینکه نام دانشگاه امریکایی در کابل از دلایل حمله بوده را بسیار مضحک خواند و گفت: دلیلی وجود ندارد که فقط امریکایی بودن این دانشگاه دلیل حمله بر آن بوده باشد. چنین حملاتی در ولایات مختلف افغانستان صورت گرفته و صدها نفر را هم به خاک و خون کشیده که هیچ نامی هم از امریکایی ها در جمع قربانیان نبوده است بنابر این چنین اظهاراتی برای انحراف افکار عمومی مطرح می شود.

دره ای همچنان خاطرنشان کرد: امریکایی ها هدف جدی تروریست ها نیستند زیرا تروریست ها و مخصوصاً رهبران آنان خودشان می دانند که آبشخور اصلی شان امریکا و متحدین غربی اش هستند و آنان در کنار متحدین منطقه ای شان مانند عربستان، پاکستان، قطر و مانند آن ها در ناامنی های منطقه و افغانستان نقش دارند.

این کارشناس سیاسی در مورد اینکه شورای امنیت افغانستان گفته حمله به دانشگاه امریکایی در افغانستان در پاکستان طراحی شده و محمد اشرف غنی هم از راحیل شریف خواسته که علیه طراحان این حمله اقدام جدی انجام دهد گفت: پاکستان هیچ گاه در برابر افغانستان صادقانه عمل نمی کند و دولتمردان افغان هم این را می دانند چون استراتژی پاکستان به گونه ای است که ثبات و امنیت را در افغانستان به نفع خود نمی داند.

وی تصریح کرد: تنها حضور رهبران طالبان در پاکستان می تواند دلیلی باشد بر اینکه تمام حملات هراس افکنانه و انفجاری که در افغانستان صورت می گیرد در پاکستان طراحی می شود و مردم افغانستان همواره قربانی سیاست های اشتباه و شوم پاکستانی ها می شوند.

 

کلیدواژه