افغانستان برای پیروزی در جنگ نیاز به فرماندهی واحد، آموزش و تجهیز نیروها دارد
(last modified 1396-08-09T09:03:31+00:00 )
عقرب 09, 1396 13:33 Asia/Kabul

برای پیروزی در میدان جنگ نیاز به فرماندهی واحد و قوی، آموزش و تجهیز نیروهاست که در حال حاضر افغانستان از این ناحیه دچار ضعف است

کارشناس سیاسی-نظامی افغان گفت: برای پیروزی در میدان جنگ نیاز به فرماندهی واحد و قوی، آموزش و تجهیز نیروهاست که در حال حاضر افغانستان از این ناحیه دچار ضعف است.

عتیق الله امرخیل در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: از آنجا که جنگ افغانستان را امریکا آغاز کرده، باید در رابطه با ختم جنگ و برقراری صلح نیز به وظیفه خود عمل کند.

وی با اشاره به اظهارات عطا محمد نور والی ولایت بلخ در شمال افغانستان مبنی بر اینکه تلفات نظامیان در میدان های نبرد با تروریست ها بی سابقه و برای سران حکومت وحدت ملی افغانستان شرم آور است عنوان کرد: آقای نور به عنوان والی بلخ فعالیت می کند و والی هم نماینده دولت است، باید پرسید که آیا در ولایت بلخ که تحت نظر وی است تلفات نظامیان کمتر است؟ به نظر می رسد وی برای حفظ موقعیت خود و به خاطر برنامه هایی که برای آینده دارد چنین اظهاراتی را مطرح می کند.

به گفته این کارشناس نظامی جنگ نمی تواند بدون تلفات باشد اما در ضعف حکومت هم شکی نیست و این ضعف به خاطر نبود اتفاق نظر میان اعضای حکومت و اتحاد لازم و فرماندهی واحد است. مسوولیت جنگ به عهده دولت و ارگان های نظامی است و این جزء تاکتیک های نظامی است که با نیروی کم باید نیروی قوی از بین برده شود که این مساله هم فقط با مدیریت عالی، آموزش و تجهیزات خوب امکان پذیر است.

امرخیل عنوان کرد: در حال حاضر آموزش، تجهیزات و حتی تاحدی فرماندهی جنگ در افغانستان توسط امریکایی ها پیش برده می شود با این حال افغانستان هنوز در وضعیتی قرار ندارد که بتوانیم از تلفات جلوگیری کنیم، امکان جلوگیری از تلفات وجود دارد به شرط اینکه به نیرو و اراده خود متکی باشیم و همه دست به دست هم بدهیم.

این کارشناس سیاسی در رابطه با خواسته عطا محمد نور از امریکا در این مورد که به خاطر موفقیت راهبرد خود با احزاب سیاسی افغانستان مشورت کند، گفت: جنگی که در افغانستان جریان دارد یک جنگ چریکی است و خصوصیات خاص خود را دارد البته امریکا هم مسوولیت دارد زیرا این جنگ را خودش آغاز کرده و کسی که جنگی را آغاز می کند می تواند آن را ختم هم بکند و یا اینکه در راستای صلح عمل کند.

وی اضافه کرد: اگر هم قرار باشد مشورتی صورت بگیرد این مشورت از طریق استراتژی و دکترین نظامی و چگونگی تنظیم فعالیت های جنگی امکان پذیر است اما در داخل حکومت افغانستان هم اقدام خاصی از سوی دولتمردان صورت نگرفته و هر کدام به دنبال منافع شخصی خود هستند.

امرخیل عنوان کرد: به هر صورت افرادی مانند آقای نور که خودشان جزئی از دولت هستند انتقادهای خود را باید در درون دولت مطرح و باهم مشورت کنند و مهم این است که اقدام موثری صورت بگیرد زیرا صرفاً با انتقاد کاری از پیش نمی رود.

به گفته این کارشناس افغان اگر امریکا بخواهد برای ختم جنگ در افغانستان اقدامی انجام دهد بسیار ساده است، زیرا تنها راه حل، برقراری صلح است و یکی از راه ها هم فشار آوردن بر پاکستان برای خودداری از حمایت تروریست ها است اما در استراتژی امریکا فشاری وجود ندارد و امریکایی ها در رابطه با خونریزی هایی که در شهرهای مختلف افغانستان صورت می گیرد هم هیچ عکس العملی نداشته اند.

وی اضافه کرد: بنا بر این برای برقراری صلح در افغانستان باید بر پاکستان فشار وارد شود تا طالبان را وادار به صلح کند و اگر پاکستان همکاری نمی کند مراکز تروریست ها را هدف قرار دهد و نیروهای افغان را هم تقویت و تجهیز کند.

 

کلیدواژه