سران حکومت وحدت ملی افغانستان باید در مورد قضایای مهم کشور اتفاق نظر داشته باشند
(last modified 1396-08-09T11:44:14+00:00 )
عقرب 09, 1396 16:14 Asia/Kabul

سران حکومت وحدت ملی افغانستان باید در مورد قضایای اصلی و مهم کشور اتفاق نظر داشته باشند و مواضع را بصورت مشترک اعلام کنند

عضو پیشین کابینه افغانستان گفت: سران حکومت وحدت ملی افغانستان باید در مورد قضایای اصلی و مهم کشور اتفاق نظر داشته باشند و مواضع را بصورت مشترک اعلام کنند.    

محمد امین فرهنگ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به دنبال مذاکره با پاکستان و طالبان برای برقراری صلح است در حالی که عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی خواهان قرار گرفتن نام طالبان در لیست سیاه سازمان ملل متحد است.

وی افزود: پاکستان و طالبان هم به هیچ عنوان راه صلح را در پیش نگرفتند، پاکستانی ها اینگونه وانمود می کنند که طالبان در داخل افغانستان هستند و اگر حاضر به مذاکره و مصالحه می شوند یا نمی شوند یک موضوع داخلی افغانستان است و به این بهانه می خواهند خود را کنار بکشند در حالی که همه می دانند کنترل طالبان کاملاً در اختیار سازمان استخبارات اردوی پاکستان (آی. اس. آی) است و اگر بخواهند بسیار زود می توانند آنان را وادار به مذاکره و صلح کنند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: آقای غنی که نتوانست از طریق پاکستان راه های صلح را جستجو کند، به دنبال اعلام استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا از راه سازمان ملل متحد وارد شده تا پاکستان و طالبان حاضر به مذاکره شوند.

فرهنگ تاکید کرد: در صورتی که فشار نظامی بسیار قوی بر پاکستان وارد نشود، پاکستانی ها از سیاست های خود عقب نشینی نمی کنند و راه مذاکره را در پیش نمی گیرند، یک بهانه را عنوان می کنند که طالبان در اختیار آن ها نیست و در عین حال می گویند نمی پذیرند که امریکایی ها به قضیه ورود پیدا کرده و طالبان را از بین ببرند که این مسایل نوعی تناقض را نشان می دهد.

وی همچنان خاطرنشان کرد: از آغاز تشکیل حکومت وحدت ملی، اختلافات و تناقضات زیادی هم بین گفتارها و عملکردهای سران حکومت وجود داشته هرچند که وانمود می کنند در مسایل اساسی و کلی اتفاق نظر دارند.

به گفته این کارشناس سیاسی اکنون محمد اشرف غنی به دنبال آن است که از طریق اعمال فشار طالبان را وادار به حضور پای میز مذاکره کند اما عبدالله عبدالله می گوید که تعدادی از طالبان باید در لیست سیاه سازمان ملل متحد شامل شوند که این اختلاف نظرات سران حکومت به اعتبار این حکومت آسیب می زند.

فرهنگ عنوان کرد: بهتر است که سران حکومت در مسایل اتفاق نظر پیدا کنند و بعد نظر مشترک خود را مرحله به مرحله اعلام نمایند به عنوان مثال می توانند بگویند که در مرحله اول ما خواهان مذاکره هستیم و اگر نتیجه نداد به جامعه بین المللی و سازمان ملل مراجعه می کنیم تا طالبان شامل لیست سیاه شوند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر پاکستانی ها توجهی به استراتژی جدید امریکا و فشارهایی که به خاطر حمایت پاکستان از تروریست ها از آن صحبت شده، نکرده اند و پای کشورهای دیگر را هم به مساله می کشانند ضمن اینکه از داخل افغانستان نیز برخی شخصیت ها مانند آقای کرزی حرکاتی انجام می دهند و مسافرت هایی به کشورهای منطقه دارند.

 

کلیدواژه