عقرب 09, 1396 17:34 Asia/Kabul
  •  توسعه صنعت هسته‌ای ایران؛ در سایه همکاری راهبردی تهران- مسکو

عملیات گودبرداری محل ساخت واحدهای جدید نیروگاه اتمی بوشهر در حاشیه خلیج فارس، روز سه‌شنبه با حضور «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و «آلکسی لیخاچف» رئیس شرکت روس اتم آغاز شد.

«آلکسی لیخاچف» رئیس شرکت روس اتم در مراسم گودبرداری واحدهای جدید نیروگاه اتمی بوشهر گفت: همکاری ایران و روسیه به ویژه در روند اجرای نیروگاه اتمی بوشهر رو به جلو و امیدبخش است. صالحی هم گفت: در حالی‌که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران در مسیر وابستگی و حمایت از غرب قرار داشت، اما غربی‌ها کمکی به اجرای نیروگاه اتمی بوشهر نکردند و ورود ایران به فناوری هسته‌ای با حمایت روسیه انجام شده است. 

توافقنامه ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر نوامبر 2014 بین ایران و روسیه امضاء شد و قرار است هر یک از این واحدها، هزار و 57 مگاوات برق تولید کند. براساس توافق انجام شده، دو واحد جدید نیروگاه اتمی بوشهر به مدت 10 سال توسط پیمانکاران روسی و ایرانی با هزینه‌ای بالغ بر 10 میلیارد دلار ساخته می‌شود.

پیش از این؛ سمیناری دو روزه با عنوان «بررسی 25 سال همکاری هسته‌ای ایران و روسیه و افق‌های پیش‌رو»، اخیرا در مسکو برگزار شد. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در پیامی به این سمینار، همکاری‌های ایران و روسیه را در زمینه‌های مختلف برای جامعه بین المللی سودمند دانست.

همکاری هسته‌ای ایران و روسیه، نشان از روابط بلندمدت و راهبردی دو کشور دارد و علاوه بر این که، سبب توسعه صنعت هسته‌ای ایران شده، از تهران و مسکو شریکی قابل اعتماد ساخته است. این روند با سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه به تهران در روز چهارشنبه، باردیگر مورد توجه قرار خواهد گرفت. پس از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5، همکاری‌های بین‌المللی هسته‌ای ایران گسترش یافته است که در این فرایند، روسیه نقش تعیین کننده در همکاری هسته‌ای با ایران دارد.

علاوه بر ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر و توافق برای ساخت دو نیروگاه دیگر و عملیاتی شدن آنان از 31 اکتبر 2017، خرید آب سنگین و تولید ایزوتوپ‌های پایدار، چارچوب همکاری‌های ایران و روسیه در صنعت هسته‌ای است. توسعه صنعت هسته‌ای ارتباط مستقیم با رفاه مردم دارد و موفقیت ایران در این زمینه، چشمگیر بوده است. تولید برق هسته‌ای و استفاده از دانش هسته‌ای در مسائل پزشکی و دیگر عرصه‌ها از جمله کشاورزی و صنعت، اهمیت توسعه صنعت هسته‌ای را برای ایران دوچندان کرده است.

برای نمونه؛ تولید رادیو داروها در ایران که انقلابی در عرصه پزشکی محسوب می‌شود، ارتباط مستقیم با توسعه صنعت هسته‌ای در مسائل پزشکی دارد. رادیو داروها هم در فرآیندهای مرتبط با تشخیص و پیشگیری از بیماری‌ها از جمله انواع سرطان و هم در فرآیند درمان بیماری‌ها کاربرد حیاتی دارند. موفقیت مثال‌زدنی ایران در استفاده از دانش هسته‌ای در عرصه پزشکی را باید در کنار همکاری هسته‌ای تهران و مسکو دید و در همین چارچوب، نیروگاه اتمی بوشهر و گسترش واحدهای آن، نماد همکاری راهبردی ایران و روسیه، با هدف توسعه صنعت هسته‌ای ایران همواره مورد توجه تهران بوده است. 

کلیدواژه