عقرب 10, 1396 10:50 Asia/Kabul
  • تهران؛ میزبان دومین اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان

تهران ، امروز چهارشنبه میزبان دومین اجلاس سه جانبه روسای جمهوری  ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان است .

این اجلاس را از سه جنبه  می توان با اهمیت  تلقی کرد .

1 – شاخص بودن نقش تهران بعنوان کانون همگرایی های منطقه ای، بویژه در شرایطی که امریکا سعی دارد تصویری غیر واقعی از نقش منطقه ای ایران القا  کند .

2- موضوعات مطرح در این نشست با توجه به سمت و سوی همکاری سه جانبه  ، در چارچوب همگرایی بین  همسایگان و توجه به ظرفیت های منطقه ای  اهمیتی راهبردی دارد.

 3- این نشست نگاه ویژه ای به  بحران های منطقه ای از حوزه قفقاز تا غرب آسیا  دارد که نشان می دهد دراین زمینه می توان به اشتراک نظر رسید و این پیام خوبی برای همه کشورهای منطقه است . 

محمد ابراهیم رحیم پور معاون اسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران در نشستی که اوت گذشته با حضور اعضای شورای علمی ایراس (موسسه مطالعات ایران و اوراسیا )برگزارشد، در این زمینه می گوید :

"نشست سه جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در حالی برگزار می شود که روابط دو جانبه ایران، روسیه در نقطه عطف قرار دارد و دلیل این نیز موضوعاتی است که در روابط تهران-مسکو ایجاد شده تا جایی که دو طرف تصمیم گرفته اند این روابط باید راهبردی شود. اکنون وقایعی در منطقه و جهان رخ داده که طرفین را به سوی یکدیگر سوق داده است."

 طراحی نشست‌های سه‌جانبه سران ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در مجموع نشان ازاراده پایتخت‌های سه کشور برای گشودن فصل جدیدی در مناسبات سه جانبه  دارد . مناسبات  اقتصادی  ایران از یکسو با روسیه و از سوی دیگر با  جمهوری آذربایجان به موازات  گسترش مناسبات دوجانبه و توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور وارد تعاملات چند جانبه شده است . 

در کنار مسایل  راهبردی اقتصادی ،  از دید گاه مولفه های امنیتی نیز باید گفت تحولات درغرب آسیا و در حوزه قفقاز برای هر سه کشور  بسیار مهم است  و این  تماس ها و نشست ها  می تواند در ایجاد ثبات بیشتر و توسعه اقتصادی تاثیرات مهمی داشته باشد  .

افشار سلیمانی کارشناس مسائل قفقاز  در گفت‌وگو با " ایلنا"، با اشاره به  پروژه راهگذر شمال به جنوب که یکی از مهمترین موضوعات همکاری میان ایران با روسیه و کشورهای حوزه قفقاز است می گوید  :

"ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان از ظرفیت‌های ژئوپولتیکی و ژئواکونومیکی با یکدیگر برخودارند که در کنار یکدیگر می‌تواند ظرفیت‌های خوبی را شکل دهد و موجب شکل‌گیری همکاری‌های جدیدی شود."

او اضافه کرد: در واقع، ایجاد همکاری‌های جدید میان تهران، باکو و مسکو می‌تواد باعث تقویت ثبات و امنیت و افزایش سطح رفاه مردم منطقه شود.

اکنون طیف وسیعی از موضوعات درنشست تهران  در لیست مذاکرات قرار دارد که دامنه  آن ازراهگذر ترانزیتی  شمال – تا  مسایل حقوقی خزر ، بحران های منطقه ای از سوریه تا حوزه قفقاز و  مبارزه با تروریسم امتداد دارد .این رو از فرصت یکروزه نشست سه جانبه تهران باید به بهترین نحو ودر بالاترین سطح درهمه  زمینه استفاده کرد .