ترامپ علیه لاتاری گرین کارت امریکا
(last modified 1396-08-12T11:25:58+00:00 )
عقرب 12, 1396 15:55 Asia/Kabul
  • ترامپ علیه لاتاری گرین کارت امریکا
    ترامپ علیه لاتاری گرین کارت امریکا

رییس جمهوری امریکا بار دیگر بر لغو برنامه لاتاری گرین کارت تاکید کرد .

دونالد ترامپ پس از دیدار با برخی سناتورهای جمهوریخواه از جمله چاک گرسلی (1) ،  رئیس کمیته قضایی سنا، گفت ، برنامه لاتاری ضعف‌های قابل توجهی را به امنیت ملی آمریکا تحمیل می‌کند. وی با تاکید بر ماهیت تصادفی انتخاب مهاجران در لاتاری ، افزود ، کنگره باید مهاجرت زنجیره‌ای را متوقف کند تا بتوان یک نظام مهاجرتی ایمن برای امریکا طراحی کرد .

پس از وقوع حمله تروریستتی اخیر در نیویورک که به مرگ 8 تن انجامید ، ترامپ " روادید مهاجرتی گوناگونی " (2) موسوم به لاتاری گرین کارت را هدف قرار داده است . عامل این حادثه تروریستی چند سال پیش با استفاده از برنامه لاتاری گرین کارت وارد خاک امریکا شد و چند تن از اقوام خود را نیز به این کشور آورده است . اکنون ترامپ در ادامه سیاست های ضد مهاجرتی خود در تلاش است تا برنامه لاتاری گرین کارت را متوقف نماید و مانع صدور روادیدهای زنجیره ای برای بستگان افراد تازه وارد به خاک امریکا شود . 

با این حال ، تغییر در برنامه لاتاری گرین کارت به تصمیم کنگره امریکا بستگی دارد . کنگره امریکا در سال 1990 با اصلاح قانون مهاجرت ، به دولت مجوز داد تا از طریق برگزاری قرعه کشی ، به متقاضیان ورود به خاک امریکا ، کارت اقامت یا همان گرین کارت اعطا نماید . هدف از تنظیم این برنامه ، کمک به تنوع بخشی روند مهاجرتی به امریکا عنوان شد تا اقوام ، ملیت ها و پیروان مذاهب مختلف برای ورود به این کشور از شانس تقریبا برابری برخوردار شوند . به همین دلیل ، سهمیه لاتاری برای آن دسته از کشورهایی که اتباعشان تمایل کمتری برای مهاجرت به امریکا دارد ، افزایش یافت تا در نهایت این کشور بتواند تنوع نژادی و قومیتی خود را حفظ کند . 

در سال های بعد ، علاوه بر انتخاب تصادفی متقاضیان دریافت گرین کارت از طریق لاتاری ، شرایط دیگری هم در نظر گرفته شد تا برندگان پس از اثبات توانایی مالی و امنیتی ، اجازه ورود به خاک امریکا را کسب کنند . البته در بین سالانه  50 هزار برنده لاتاری ، افرادی نیز بوده اند که بعدها جرائمی را در امریکا مرتکب شده اند یا خطرات امنیتی برای این کشور ایجاد کرده اند . با این حال ، عمده این افراد که اغلب تحصیل کرده یا کارآزموده در مشاغل فنی و حرفه ای بوده اند ، به رشد و پیشرفت امریکا کمک شایان توجهی کرده اند . به همین دلیل برنامه لاتاری همچنان از حمایت فراوانی در جامعه امریکا ، از جمله در کنگره انی کشور برخوردار است . پیش بینی می شود ترامپ برای غلبه بر این برنامه که نیاز به تجدید نظر در قانون مهاجرتی سال 1990 دارد ، با دست اندازهایی در کنگره بویژه از سوی دموکرات ها مواجه شود . 

با این حال به نظر می رسد با هر تهدید امنیتی یا به بهانه هر تهدید امنیتی ، ترامپ بر حملات خود علیه برنامه های مهاجرتی خواهد افزود تا جایی که امریکا را در نهایت به کشوری مهاجر ستیز و ضد خارجی بدل سازد . 

1 - Chuck Grassley

2 - The Diversity Immigrant Visa 

 

کلیدواژه