تلاش بی بی سی برای جدایی افکنی میان فارسی زبانان
(last modified 1396-08-13T12:23:59+00:00 )
عقرب 13, 1396 16:53 Asia/Kabul

تغییر نام صفحه بی بی سی افغانستان به صفحه بی بی سی دری برای جدا سازی فارسی زبانان انجام شده است

عکاس و خبرنگار افغان تاکید کرد: تغییر نام صفحه بی بی سی افغانستان به صفحه بی بی سی دری اقدامی از سوی مدیران این شبکه برای جدا سازی فارسی زبانان انجام شده است.

سید جمال الدین سجادی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: صفحات زیادی از خبرگزاری بی بی سی در فیسبوک و سایر شبکه های اجتماعی موجود است اما اخیراً صفحه بی بی سی افغانستان به صفحه بی بی سی دری تغییر نام داده که سوال برانگیز است.

وی افزود: این اقدام سبب شد که تعداد زیادی از نویسندگان، خبرنگاران و سایر مخاطبان این شبکه واکنش منفی نشان دهند و این مساله را به عنوان جداسازی گویش های زبان فارسی تلقی کرده و نسبت به آن اعتراض کنند.

به گفته عضو گروه عکاسان گلشهر در همین راستا کمپینی تحت عنوان کمپین زبان مادری راه اندازی شده که نامه سرگشاده ای هم به مدیران بی بی سی نوشته و اعتراضات نسبت به این موضوع به آن ها ابلاغ شد.

سجادی یادآور شد که از روز اول این اتفاق واکنش های گسترده ای به آن نشان داده شد، چند تن از خبرنگاران خود بی بی سی هم به این مساله اعتراض کرده اند، طاهر قادری مدیر تلویزیون میترا در افغانستان و خبرنگار سابق بی بی سی هم در صفحه فیسبوک خود نوشته این مساله ساخته و پرداخته چند تن از افرادی است که در بی بی سی مشغول هستند و آن ها را متهم کرده که می خواهند بین فارسی زبانان جهان نفاق ایجد کنند.

اما اعضای کمپین زبان مادری با همکاری تعدادی از متخصصان زبان فارسی در نامه خود نوشته اند که اقدام بی بی سی به چند دلیل قابل قبول نیست و دلایل مستدلی ارایه شده مبنی بر اینکه فارسی و دری یک زبان است.  

سجادی یادآور شد که مدیران بی بی سی دلایلی هم برای اقدام خود ذکر کرده اند که قابل پذیرش نیست، یکی از آن ها نوشته که پس از حوادث یازده سپتمبر 2001 برنامه های رادیو دری بی بی سی آغاز شده و به خاطر اینکه می خواهیم با مردم افغانستان نزدیکی بیشتری داشته باشیم صفحه بی بی سی افغانستان را به بی بی سی دری تغییر نام داده ایم، که توجیهی غیر منطقی است.

وی اضافه کرد: زمانی که گفته می شود بی بی سی دری به این معنی است که دری از فارسی جدا شده در حالی که فارسی، دری و تاجیکی همه یک زبان واحد است و زبان فارسی متعلق به تمام فارسی زبانان می باشد.

 

کلیدواژه