عقرب 14, 1396 11:36 Asia/Kabul
  • استعفای نخست وزیر لبنان ، سناریویی تازه از پروژه ایران هراسی

سعد الحریری  روز شنبه در اقدامی غیر منتظره  از سمت نخست وزیری لبنان استعفا کرد. وی در حالی از سمتش استعفا داد که در عربستان سعودی به سر می برد .او در پیام ویدیویی که از شبکه تلویزیونی العربیه پخش شد،  ایران و حزب الله را به دخالت در امور داخلی و بی ثبات کردن لبنان متهم کرد .

اما سوال اینجاست که چرا وی استعفای خود را از ریاض اعلام کرد و چرا ادعا سازی های نخ نما شده در باره ایران بهانه این استعفا قرار گرفت .  ظاهرا"هیچ توجیهی برای اعلام استعفای الحریری از عربستان وجود ندارد،جز آنکه هدف از این کار دادن پیام مشخصی از جانب سعودی ها بوده است . اما در پاسخ به سوال دوم با توجه به  اظهاراتی که از سعودی ها شنیده می شود  ، واضح است  که عربستان بعنوان بازیگردان اصلی این سناریو به دنبال ایجاد تنش سازی تازه ای  در لبنان و منطقه با هزینه ایران است  .

«بهرام قاسمی»  سخنگوی وزارت  امور خارجه ایران در بیانیه ای با رد اظهارات حریری علیه نقش منطقه‌ای ایران اظهار کرد: 

"تکرار اتهامات واهی و بی‌اساس صهیونیست‌ها، سعودی‌ها و آمریکایی‌ها علیه ایران‌ توسط نخست وزیر مستعفی لبنان، گواه این است که این استعفاء  سناریوی جدیدی برای تنش‌آفرینی جدید در لبنان و منطقه است."

قاسمی تاکید کرد: ایران همواره حفظ صلح و ثبات در کشورهای منطقه را خواستار است و منافع خود را در امنیت، ثبات و رونق اقتصادی همه کشورهای همسایه و منطقه تعریف کرده و به همین‌ منظور مبارزه با ناامنی، بی‌ثباتی و گروه‌های تروریستی را برای آرامش همه کشورها در اولویت سیاست‌های منطقه‌ای خود قرار داده است.

تحلیلگران هشدار می دهند که افزایش درگیری های تازه از اهداف  امریکا و برخی کشورهای منطقه  پس از نابودی داعش است . 

سامی نادر؛ رئیس موسسه تحقیقات راهبردی لبنان مستقر در بیروت نظرش را در این زمینه این گونه بیان کرده و می گوید :

".. اعضای حزب الله عضو دولت لبنان هستند و استعفای  حریری برای تضعیف نمایندگی قانونی این گروه است ."

اصغر زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه نیز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا در خصوص آنچه حریری در مواضع خود به ایران منتسب کرده ، گفت :

"حمایتی که ایران برای ایجاد شرایط پایدار در لبنان صورت داده مورد خشم عربستان بوده ، لذا با طرح  این ادعا می خواهند  ایران را  به طراحی اقدامات  بی ثبات کننده و ناامنی در منطقه متهم کنند ."

همانگونه  که سخنگوی وزارت خارجه ایران  اشاره کرد ؛  استعفای ناگهانی سعد حریری نشان دهنده بازی او در زمینی است که بدخواهان منطقه طراحی کرده‌اند ؛ و  برنده این میدان رژیم صهیونیستی است که حیات خود را در تنش میان کشورهای اسلامی منطقه تعریف کرده است.

آنچه مسلم است مقاومت در لبنان ،سوریه و عراق  اکنون به مرحله حساس و پایانی مبارزه با داعش و گروه های  تکفیری رسیده است  . بدیهی است که این تحول مطلوب اهداف امریکا ، عربستان و رژیم اسراییل در منطقه نیست ؛به همین  دلیل همه تلاش خود را  برای تضعیف و فرسایش مقاومت  بکار گرفته اند  . روند تحولات سیاسی در منطقه  نشان می دهد که  این سناریو می تواند به نوعی حوادث و رخدادهای جدیدی را در منطقه به دنبال داشته باشد .