استراتژی امریکا ؛تخریب برجام با هزینه ایران
(last modified 1396-08-14T12:09:07+00:00 )
عقرب 14, 1396 16:39 Asia/Kabul
  • استراتژی امریکا ؛تخریب برجام با هزینه ایران

«علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران  می گوید  ، آمریکا به دنبال آن است که با هزینه ایران برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» را از بین ببرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران شنبه شب در برنامه «نگاه یک» شبکه اول تلویزیون  ایران ،  موضع‌گیری‌های آمریکایی‌ها در قبال برجام  را نابجا و آمریکا را غیرقابل اعتماد دانست .

اظهارات رییس سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص سرنوشت برجام اشاره به دو نکته  قابل توجه دارد  . نخست آنکه  توافق جامع اقدام مشترک «برجام» بر اساس  اعتماد به وجود نیامده است و ایران نیز به آمریکا اعتماد ندارد.

اما نکته دوم در اظهارات دکتر صالحی تحلیلی است که نسبت به رفتار  و اهداف امریکا از نقض برجام  وجود دارد .  

آمریکا با اقداماتش  درباره «برجام»  در واقع این پیام را به  جامعه جهانی داده است که نباید به  واشنگتن اعتماد کرد .

بی اعتمادی به امریکا حالا به یک جریان مستمر تبدیل شده است و نمونه های زیادی از ان را می شود در مواردی نظیر خروج امریکا از یونسکو ؛ پیمان آب و هوایی پاریس و طفره رفتن از اجرای معاهده ان پی تی مشاهده و در باره ان قضاوت کرد . قطعا این رفتار، رویدادی   نیست که به نفع امریکا باشد .

چنانکه ژنرال«جوزف دانفورد»رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا اخیرا درهمین خصوص تصریح کرد :

«پایبند ماندن ما به توافقاتی که آنها را امضا کرده‌ایم، بر تمایل سایر طرف‌ها برای امضای توافق با ما اثرگذار خواهد بود

نقض برجام از سوی امریکا  تحت هر بهانه ای اقدامی است که جامعه بین الملل را با چالش مواجه می سازد. یکی از این چالش ها نابود شدن اصل تعهد پذیری در سطح بین المللی است که برای همه جهان هزینه دارد .

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار  اخیر صدها نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی با اشاره به مواضع رئیس‌جمهور آمریکا درباره پاره کردن برجام تاکید کردند: تا طرف مقابل، برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) را پاره نکند، ایران آن را پاره نمی‌کند، اما اگر برجام را پاره کنند، جمهوری اسلامی ایران آن را ریز ریز می کند.

امریکا اکنون در قبال برجام با این  چالش  مواجه است که هر اقدامی مستقیمی  علیه برجام ،به منزله  تخریب یک سند بین المللی است. در اینصورت امریکا باید هزینه  مخالفت با  سیاست های غیر منطقی امریکا و منزوی شدنش در جامعه بین الملل را بپذیرد .

 "ولادیمیر یورتایف" تاریخ شناس، استاد دانشگاه و عضو شورای ایرانشناسان اروپا و مدیر مرکز تحقیقات آسیا و آفریقا در دانشگاه دوستی ملل روسیه معتقد است : ایران در هر صورت برنده خواهد بود، حتی اگر "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا توافق هسته‌ای با تهران را لغو کند.

به همین دلیل راهی که امریکا در پیش گرفته  ،واداشتن ایران به برداشتن قدم اول برای خروج از برجام است .  حرکتی که بر اساس محاسبات امریکا می تواند هزینه  نابود کردن برجام را به پای ایران بنویسد .