عقرب 16, 1396 10:28 Asia/Kabul
  • عربستان کانون  تفرقه و جنگ افروزی در منطقه

اتهامات ضد ایرانی ائتلاف متجاوز سعودی، ابعاد  جدیدی از توطئه مشترک  امریکا  ، عربستان و اسراییل را برای جنگ افروزی و بحران سازی در منطقه آشکار کرد .

ائتلاف متجاوز سعودی به یمن،  پس از حمله موشکی  روز شنبه ارتش یمن به فرودگاه بین‌المللی «ملک خالد» در ریاض،  در اتهاماتی بی پایه و اساس،  مدعی شد: این تجهیزات نظامی از ایران به یمن ارسال شده است.

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان هم در تکمیل این سناریو که با  اظهارات کذب ترامپ علیه ایران  کلید  خورد ،  در ادعایی مضحک با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم ، تهدید کرد : ریاض حق پاسخ به رفتارهای «خصمانه» ایران در شکل و زمان مناسب را برای  خود محفوظ نگه می دارد.

اظهارات مشابهی نیز از سوی "خالد بن احمد آل خلیفه" وزیر خارجه بحرین  و"­انور قرقاش" وزیر مشاور در امور خارجی امارات علیه ایران بیان  شد .

اظهاراتی که واکنش تند  وزارت امور خارجه ایران را در پی داشت . بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه، به عربستان سعودی توصیه کرد با کنارگذاشتن فرافکنی واتهام زنی های پوچ، حملات به مردم بیگناه و بی دفاع یمن را هر چه سریع تر متوقف و راه را برای گفت و گوهای یمنی - یمنی و برقراری صلح در آن کشور هموار کند.

این اظهارات موهوم درحالی بهانه متهم کردن ایران  به دخالت در منطقه قرار گرفت که محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی و وزیر دفاع این کشور در دوم ماه می  گذشته  در گفت و گو با شبکه تلویزیونی العربیه  در اظهاراتی  تهدید  آمیز و مغایربا هنجارهای بین المللی  گفته بود که  باید بی ثباتی و جنگ را به مرزهای ایران کشاند  .

اما روی دیگر این بازی سیاسی  را نشریه جروزالم پست به روایت دیگری بیان می کند .

این روزنامه صهیونیستی  به یکی از همکاری‌های محرمانه عربستان و رژیم صهیونیستی اشاره کرده و نوشت :چندی پیش ریاض آزمایش‌هایی را برای از کار انداختن سامانه‌های پدافند موشکی ایران انجام داده بود تا راه برای حمله هوایی اسرائیل هموار شود.

این رفتارها ی تحریک آمیز با حمایت  امریکا به یک عامل  تهدید امنیت جمعی تبدیل شده است .چنانکه پنتاگون(وزارت دفاع آمریکا)بامداد سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد آمریکا با عربستان برای مبارزه با آنچه افراطی‌گری و خنثی‌سازی نفوذ ثبات‌زدای ایران در خاورمیانه  نامید همکاری نظامی می‌کند.

«محمد جواد ظریف» روز دوشنبه در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره مسائل منطقه، نوشت : سفر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به عربستان سعودی سرکوبگری‌ها در بحرین را موجب شد و به دنبال آن معضل قطر ایجاد شد.

وزیر امور خارجه ایران، افزود: سفرهای « جارد کوشنر» Jared Kushner داماد و مشاور ترامپ و «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان به عربستان سعودی موجب استعفای عجیب الحریری درخارج از کشورش شد ، اما ایران به دخالت متهم می شود.

ریاض اکنون فقط دوراه  پیش رو دارد :

راه  اول ؛ ادامه مسیر فعلی است که در نهایت سبب نابودی عربستان خواهد شد .

راه دوم ؛ تصحیح رفتارهای غلط  با درس گرفتن از گذشته است .تنها دراینصورت  است که ریاض  می تواند  به  نقشی سازنده در  منطقه بازگردد.