ضرورت همکاری های منطقه ای با توجه به وضعیت کنونی منطقه و جهان
(last modified Wed, 08 Nov 2017 10:50:57 GMT )
عقرب 17, 1396 15:20 Asia/Kabul

وضعیت کنونی منطقه و جهان ضرورت همکاری های منطقه ای را بیش از پیش نمایان کرده است

کارشناس سیاسی ایرانی تاکید کرد: وضعیت کنونی منطقه و جهان ضرورت همکاری های منطقه ای را بیش از پیش نمایان کرده است.

پیر محمد ملا زهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر  قمر جاوید باجوا فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان به جمهوری اسلامی ایران و دیدار با مقامات ایرانی گفت: مسایل مهمی در سطح منطقه و در سطح بین الملل اتفاق افتاده که ضرورت همکاری های سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی ایران و پاکستان را بیش از گذشته یادآوری می کند.

وی افزود: مسایلی در منطقه وجود دارد که حل آن ها نیاز به همفکری و همکاری دارد، یکی مسئله افغانستان است و شرایطی که در این کشور پیش آمده، در صورتی که افغانستان باثبات شود، جنگ پایان یابد و یک راه حل سیاسی برای حل مشکل افغانستان پیدا شود منافع آن به ایران و پاکستان هم می رسد.

به گفته این کارشناس سیاسی آنچه در منطقه خاورمیانه می گذرد به خصوص در یمن و تردیدهایی که از ناحیه حضور نظامیان باکستانی در عربستان سعودی وجود دارد از موضوعاتی است که باعث نگرانی ایران است و در این مذاکرات جایگاه مهمی دارد.

ملا زهی عنوان کرد: مقامات ایران و پاکستان به دنبال آن هستند که چگونه می شود سیاستی را در بیش بگیرند که به صلح ثبات در خاورمیانه کمک کند و مشکلاتی را که در حال حاضر وجود دارد کاهش دهد در خصوص مناسبات دوجانبه مسئله امنیت مرزی برای دو کشور اهمیت زیادی دارد.

این صاحبنظر سیاسی گفت: ناامنی هایی که گاهی در ارتباط با گروه های تندرو و در ارتباط با مسئله قاچاق مواد مخدر از افغانستان از طریق مرز های پاکستان و ورود آن به ایران اتفاق می افتد از مسائلی است که به نظر می رسد ایران و پاکستان تلاش دارند برای حل آن ها سیاست هماهنگی را در پیش بگیرند.

ملا زهی عنوان کرد که بحث مهم دیگر در ارتباط با افغانستان مساله مهاجران افغان است که هم در ایران  و هم در پاکستان تعداد زیادی حضور دارند و تاکنون راه حل قطعی برای بازگشت آنان به افغانستان پیدا نشده است. رایزنی در این ارتباط هم در سطحی مطرح است هرچند که این مساله بیشتر جنبه سیاسی دارد.

وی اضافه کرد: آنچه در نگاه پاکستانی ها اهمیت دارد شرایطی است که این کشور در ارتباط با امریکا پیدا کرده و استراتژی که ترامپ در ارتباط با جنوب آسیا اعلام کرده است، پاکستانی ها در این رابطه احساس خطر کرده اند به همین دلیل به دنبال آن هستند که راهی برای توسعه مناسباتشان با کشورهایی پیدا کنند که با امریکا مشکل دارند مثلا چین، روسیه و ایران.

این کارشناس سیاسی گفت: پاکستانی ها به دنبال آن هستند که بدانند اگرامریکایی ها فشار بیشتری به پاکستان وارد و کمک هایشان را قطع کنند چه جایگزینی می تواند برای پاکستان مطرح باشد هر چند که هنوز زود است قضاوت کنیم پاکستانی ها واقعا از همکاری با امریکا ناامید شده اند.

ملا زهی افزود: در ساختار قدرت در پاکستان دولت های حزبی قدرت زیادی ندارند و این جنرال های ارتش هستند که پشت پرده مسائل را حل و فصل می کنند ارتش پاکستان ارتشی است که در بخش سیاسی هم نظر دارد و تعیین کننده است و افراد و دولت های حزبی ضعیف معمولا نمی توانند در مقابل دیدگاه های نظامیان ایستادگی کنند.

این کارشناس سیاسی گفت: درست است که قمر جاوید باجوا یک فرمانده نظامی است ولی فرمانده نظامی که در بخش سیاسی و جهت گیری های سیاست خارجی پاکستان نظر دارد و از این زاویه به نظر می رسد که حتی مذاکراتی که فرمانده ارتش پاکستان در ایران انجام می دهد از مذاکراتی که بخش سیاسی و حزبی و دولت پاکستان انجام می دهد از لحاظ ضمانت اجرایی  قوی تراست.

 

کلیدواژه