نامه ایران به دبیر کل سازمان ملل ؛ تاکید بر ضرورت توقف اقدامات تجاوز کارانه عربستان
(last modified 1396-08-17T11:42:14+00:00 )
عقرب 17, 1396 16:12 Asia/Kabul
  •  نامه ایران به دبیر کل سازمان ملل ؛ تاکید بر ضرورت توقف  اقدامات تجاوز کارانه  عربستان

«غلامعلی خوشرو»  نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ، روز سه شنبه با ارسال نامه ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت، خواستار فشار جامعه بین المللی به عربستان برای رعایت حقوق بین الملل و خودداری از تهدید به زور علیه دیگران شد.

خوشرو، در این نامه قویا ادعاها و اتهامات بی اساس و بی پایه مقامات سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران را محکوم و آن را اظهاراتی مخرب، تحریک آمیز و در تناقض آشکار با بند 4 ماده 2 منشور ملل متحد در ممنوعیت تهدید به توسل به زور دانست.

مقامات رژیم سعودی در روزهای اخیر علاوه بر تهدید، جمهوری اسلامی ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه و تجهیز نظامی یمن متهم کردند.

خوشرو در این نامه خاطر نشان کرد با اقدام اخیر رژیم سعودی برای بستن تمامی مسیرهای هوایی، زمینی و دریایی به یمن ، بیش از پیش به ویژه در پرتو شیوع وبا و قحطی در این کشور، وضعیت فاجعه بار انسانی در یمن وخیم تر شده است و جامعه جهانی باید عربستان سعودی را برای همه این جنایات مسئول بشناسد.

تهاجم نظامی عربستان سعودی به یمن با هیچ بهانه ای قابل دفاع نیست . سعودی ها این اقدام خود را در حمایت از رییس جمهوری مستعفی یمن توجیه می کنند. اما براستی حقوق بین الملل درباره این اقدام عربستان چه می گوید؟
یورش نظامی عربستان سعودی به یمن که از بیست و پنجم مارس 2015 میلادی آغاز شده است، با هر هدف و انگیزه یی که صورت گرفته باشد، از دیدگاه حقوق بین الملل محکوم، نامشروع و غیرقابل پذیرش است. 
اهمیت این مسئله  در حقوق و قوانین بین المللی به اندازه یی است که در بند چهارم ماده ی2 منشور سازمان ملل آمده است: «همه ی اعضا در روابط بین المللی خود از تهدید به زور یا استفاده از آن علیه تمامیت سرزمینی یا استقلال سیاسی هر کشوری یا هر روش دیگری که با اهداف ملل متحد مغایرت داشته باشد، خودداری می کنند».

در این زمینه 2 استثنا وجود دارد؛ یکی دفاع مشروع که در ماده ی 51 منشور به آن اشاره شده است و دیگری تشخیص شورای امنیت به استفاده از زور و اقدام های قهری با هدف برقراری و بازگشت صلح و امنیت بین المللی است که تجاوز عربستان سعودی به یمن درهیچ یک از این دو استثنا  جایگاهی ندارد  . 
نکته  دیگر در حمله ی عربستان به یمن، نادیده گرفتن حق تعیین سرنوشت به عنوان یکی از حقوق بنیادی ملت ها است .ماده 53 کنوانسیون 1969 وین در رابطه با حقوق معاهدات بین الملل ،این اصل  را جزو حقوق مسلم ملل می شناسند .
مقام های عربستان  اما نه فقط به رعایت این حقوق و معاهدات پایبند نیستند بلکه جمهوری اسلامی ایران را که همواره اعلام کرده حل بحران یمن تنها از طریق فرایند سیاسی با مشارکت همه گروه ها و گفتگوهای یمنی ـ یمنی امکان پذیر است ؛ به مداخله متهم کرده اند .سعودی ها همچنین گستاخانه  ایران را  تهدید به اقدام نظامی  کرده اند .البته  دولت امریکا نیر از این مواضع  تجاوز کارانه  سعودی ها حمایت می کند  .  نامه نماینده ایران در سازمان ملل یاد آور مسوولیت نهادهای بین المللی بویژه دبیر کل سازمان ملل در قبال این اقدامات تجاوزکارانه و تهدیدهای عربستان در منطقه است .