عقرب 19, 1396 11:33 Asia/Kabul
  •  ادعای طالبان ضد گروه تروریستی داعش

گروه طالبان اعلام کرد،گروه تروریستی داعش ،دسیسه آمریکا در افغانستان است و افراد این گروه در پی شکست از طالبان به آمریکایی‌ها پناه برده‌اند.

گروه طالبان تاکید کرد، گروه تروریستی داعش تلاش می‌کند با حمله به مراکز دینی و ایجاد تفرقه به وحدت مردم افغانستان ضربه بزند . این بدان معنا است که از دیدگاه طالبان، آمریکا با استفاده ابزاری از گروه تروریستی داعش درصدد تغییر ماهیت درگیری های قومی به درگیری های مذهبی در افغانستان است.

موضوعی که برای مردم این کشور کاملا روشن است و آنان با واقع بینی و آگاهی از توطئه دشمنان این کشور از ورود به هر گونه درگیری مذهبی دوری می کنند ازاین رو به اصطلاح افشاگری طالبان درباره داعش از دو جهت قابل توجه است.

نخست آنکه طالبان می کوشد خود را به عنوان قهرمان ملی پیشرو در مقابله با عوامل تروریستی در افغانستان نشان دهد و به گونه ای ادامه جنگ و درگیری خود  را در این کشورتوجیه کند. این در حالی است که بسیاری در افغانستان براین اعتقادند عوامل تروریستی که تحت عنوان داعش در افغانستان می جنگند همان افراد قبلی بریده از طالبان هستند که اکنون با این گروه تضاد منافع پیدا کرده اند و در برخی نقاط افغانستان برای تصرف جغرافیا و مناطق تحت اشغال یکدیگر با هم جنگ می کنند. طالبان این نگرانی را نیز دارد که حامیان انها بخواهند داعش را جایگزین طالبان در افغانستان کنند.

"محمد اکرام اندیشمند" ، کارشناس افغان مسایل سیاسی: 

"نقطۀ مسلم آن است که  طالبان  به عنوان بخشی از ابزار منافع و اهداف حامیان ان در افغانستان حفظ خواهد شد و گروه تروریستی داعش برای اهداف فرامنطقه ای بازیگران  در بخشی از جغرافیای افغانستان جای طالبان را می گیرد."

هدف دوم گروه طالبان ازافشاگری درباره اهداف آمریکا در افغانستان توجیه مخالفت خود با روند صلح افغانستان و نپیوستن به آن است.

این گروه ، خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را شرط پیوستن به روند صلح این کشور اعلام و خواهان ابطال پیمان امنیتی دو طرف شده است. این در حالی است آمریکا نیز ادامه حضور نظامی  خود را در افغانستان ناشی از تداوم جنگ طالبان توجیه می کند. 

"حامد کرزای" رییس جمهوری پیشین افغانستان:

"از شبه‌ نظامیان طالبان می خواهم به آلت دست بیگانگانی که به دنبال نابودی و تضعیف افغانستان هستند تبدیل نشوند وبا پیوستن به روند صلح به تقویت امنیت درافغانستان کمک کنند ." 

درهرحال،از دیدگاه دولت افغانستان تامین امنیت مردم این کشور و مقابله با گروههای تروریستی وظیفه اصلی ارتش و نیروهای پلیس ملی افغانستان است و طالبان با هرگونه ادعایی نمی تواند ادامه جنگ خود در افغانستان را توجیه کند. طالبان در حال حاضر خود به عنوان بخشی از ناامنی در افغانستان است واز دیدگاه مردم این کشور اگر طالبان واقعا به فکر امنیت مردم و جلوگیری از بروز جنگ مذهبی در افغانستان است با کنار گذاشتن سلاح و مشارکت در روند صلح به دولت و ارتش افغانستان برای مقابله با تروریست ها کمک کند.

 

کلیدواژه