اظهارات ماکرون در باره توان موشکی ایران ؛ مواضعی بدور از واقع بینی
(last modified 1396-08-21T07:31:08+00:00 )
عقرب 21, 1396 12:01 Asia/Kabul
  • اظهارات ماکرون در باره  توان موشکی  ایران ؛ مواضعی  بدور از واقع بینی

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با ابراز تاسف از اظهارات «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه گفت: ماکرون و سایر مقام های فرانسوی به خوبی می دانند طرح اینگونه اتهام ها علیه ایران با واقعیات دهه های اخیر تحولات در منطقه خاورمیانه تطابقی ندارد.

رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه در امارات تاکید کرد: باید در برابر فعالیت‌های منطقهای و برنامه‌ موشکی جمهوری اسلامی ایران، قاطعانه برخورد کرد.

قاسمی  با بیان اینکه پاریس باید درباره تحولات منطقه حساس خاورمیانه و خلیج فارس واقع بین، منصف و دوراندیش باشد افزود: برخورد مسئولانه ایجاب می کند که فرانسه متحدان خود را در منطقه خلیج فارس به در پیش گرفتن سیاست ها و رویکردهای عاقلانه و به دور از احساسات متقاعد کند.سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه برجام قابل مذاکره نیست تصریح کرد؛ فرانسه درباره موضع قاطع ایران مبنی بر اینکه امور دفاعی جمهوری اسلامی قابل مذاکره نیست، کاملا آگاه است.

اتحادیه اروپا  در قبال  بدعهدی های ترامپ در بسیاری از موضوعات  از آمریکا فاصله گرفته و  با صدور بیانیه هایی با پیشنهاد مذاکره دوباره در باره برجام مخالفت کرده است .با این حال شواهدی نشان می دهد برخی کشورهای اروپایی  سعی دارند این توافق را   بخاطر  منافع اقتصادی  حفظ  و از اجرای کامل ان حمایت کنند و از طرف دیگر سعی دارند  مسئله برجام را ازموضوع موشکی وسایر مسایل جدا کنند . اما  اروپا نمی تواند ازیکسو در هم آوایی  با ترامپ باب مذاکره با ایران را به بهانه نگرانی های امنیتی در حوزه دفاعی  باز کند و در عین حال در حوزه مسایل اقتصادی در موضع  حمایت قرار گیرد.این دوگانگی درمناسبات با ایران پذیرفتنی نیست وجایگاهی ندارد .

حضرت آیت الله  خامنه ای رهبر معظم انقلاب ،دربیانات  اخیرشان ، هم آوایی اروپا با آمریکا و فشار بر ایران در سیاست های منطقه ای تهران و برنامه دفاعی موشکی را غیرقابل قبول خواندند.ایشان تأکید کردنداروپایی ها باید مقابل اقدامات دولت امریکا از جمله نقض برجام همچون تحریم هایی که انتظار دارند از کنگره بیرون بیاید بایستند و از هم صدایی با امریکایی‌ها در مسائلی نظیر قدرت دفاعی ایران و حضور ایران در منطقه بپرهیزند چرا که ما مطلقاً هم آوازی اروپایی ها با زورگویی های امریکا را قبول نمی کنیم

موضع قطعی ایران همان نکته  کلیدی است که امیر سرتیپ امیر حاتمی ، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران روز شنبه در گفت وگو با خبرگزاری صدا وسیما؛ مورد تاکید قرار داد و گفت : تا زمانی که برخی با زبان تهدید با ایران سخن می‌گویند، تقویت بنیه دفاعی ایران با قدرت ادامه خواهد داشت.

در این نکته  شکی نیست که ایران  هرگز گزینه تسلیحات اتمی را دنبال  نکرده و نمی کند اما متناسب با ترکیب و نوع تهدیدات  سطح توان دفاعی  خود را ارتقا می دهد . فرانسه نیز باید بعنوان یک کشور مستقل واقع  بینانه به مسایل و روندهای سیاسی نگاه کند و این پیام را در یافت کرده باشد که   هر سخنی ازنوع تهدید ویا  تحمیل زور بر ایران  نتیجه  اش شکست سیاست‌های  انان خواهد بود . آنگونه که سخنگوی  وزارت امور خارجه تاکید کرد؛ فرانسه تحت تاثیر القائات و آدرس های غلط برخی از کشورهای منطقه خلیج فارس علیه ایران قرار نگیرد.