عقرب 23, 1396 12:19 Asia/Kabul
  • نهمین گزارش فصلی آژانس ؛ بازهم تایید پایبندی ایران به برجام

" یوکیا آمانو"، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نهمین گزارش فصلی خود از زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، موسوم به برجام، بار دیگر پایبندی ایران به تعهداتش ذیل این توافق را تأیید کرد. 

این اولین گزارش فصلی آژانس بعد از اقدام «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در عدم تأیید پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای برجام است. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در این گزارش که برای اعضای این نهاد بین‌المللی ارسال شده اعلام کرده ذخایر اورانیوم کم‌غنای ایران تا تاریخ 5 نوامبر برابر با 96.7 کیلوگرم بوده است که بسیار پایین‌تر از محدوده 202.8 سقف تعیین‌شده در توافق هسته‌ای است. نهمین  گزارش  آمانو همچنین  تأیید کرده سطح غنی‌سازی ایران از 3.67 سقف تعیین‌شده در برجام بالاتر نرفته است. 

این گزارش همچنین تصریح کرده میزان ذخایر آب سنگین ایران، برابر با 114.4 متریک تن است که به اندازه کافی پایین‌تر از سقف 130 تن تعیین‌شده در توافق هسته‌ای است. 

مطابق همین  گزارش آمانو  تایید کرده است که   ایران کماکان به آژانس اجازه داده تا از نظاره گرها و مهر و مومهای الکترونیکی آنلاین در زمینه غنی‌سازی استفاده نماید تا بدین‌وسیله وضعیت آنها در اماکن هسته‌ای به بازرسان آژانس مخابره و جمع آوری خودکار ثبت سوابق اندازه‌گیری توسط ادوات اندازه‌گیری نصب‌شده آژانس تسهیل گردد . با این حال  کاخ سفید با  فضاسازی های موهوم ضد ایران و با   اظهاراتی غیر منطقی و بدون سند و مدرک  ادعا می کند  که برنامه جامع اقدام مشترک توافقی ناقص و محدود است و باید درباره مفاد آن دوباره مذاکره شود.

گزینه هایی که دولت آمریکا مد نظر دارد شامل تاکید بر سیاست های نظارتی سختگیرانه تر آژانس بین المللی انرژی اتمی (LAEA) و درخواست دسترسی به سایت های نظامی است .

امریکا در سال 2005 با انتشار یک گزارش ساختگی  ادعاهایی را در مورد اهداف نظامی در برنامه ای هسته ای ایران مطرح کرد اما هرگز به اثبات نرسید چون چیزی بیش از یک ادعای ساختگی نبود .  

برخی کارشناسان امور هسته ای بر این باورند که دولت آمریکا بطور اشکارا سعی  دارد  گزارش های آژانس را نا دیده بگیرد .

"کهلسی داونپورت " (Davenport Kelsey) مدیر بخش "سیاست منع اشاعه هسته ای " در موسسه آمریکایی ای سی ای " (ACA) در این ارتباط  می گوید :

"...ترامپ مخالفت خود را با توافق هسته ای تشدید کرده - اما آگاه نیست که درصورت به هم خوردن آن - چه دستاوردی از بین می رود ."

این روند  نشان می دهد که امریکا در حال ارائه  تعریف  جدیدی از برجام مطابق خواست و میل  کاخ سفید است ."توماس کانتری من " دستیار وزیر خارجه پیشین آمریکا در امور امنیت بین المللی و هسته ای نیز با تاکید بر ملاک عمل بودن گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی برای ارزیابی پایبندی ایران به برجام - هشدار داده  است که طرح ادعاهای بی اساس علیه تهران به انزوای بین المللی آمریکا می انجامد .

 بی تردید حفظ برجام منوط به ان است که همه طرف ها به تعهدات خود پایبند باشند . اعتبار آژانس و همچنین مدیرکل آن،  نیز   به میزان  ایستادگی درمقابل فشارها از سوی برخی کشورها و  درخواست‌های غیر قابل قبولی بستگی دارد .