نامه ظریف به گوترش ؛ وضعیت یمن وخیم است
(last modified 1396-08-23T11:22:02+00:00 )
عقرب 23, 1396 15:52 Asia/Kabul
  • نامه ظریف به گوترش ؛ وضعیت یمن وخیم است

"محمد جواد ظریف "  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نامه ای به «آنتونیو گوترش» António Guterres دبیرکل سازمان ملل متحد، وضعیت یمن را در نتیجه تجاوز و محاصره همه جانبه این کشور از سوی رژیم سعودی وخیم و نگران کننده دانست.

وزیر امور خارجه ایران با بیان این که فاجعه انسانی در یمن به دلیل محاصره این کشور از سوی رژیم سعودی در حال تشدید شدن است از  جامعه بین الملل خواست به نحو موثر و قاطعانه‌تری درگیر بحران یمن شده و به این جنگ احمقانه پایان بخشد.

این نامه در حالی به دبیر کل سازمان ملل نوشته می شود که حدود یک ماه قبل نام ائتلاف متجاوز سعودی به‌دلیل کشتار کودکان یمنی رسماً در لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار گرفت.

این گزارش 5 اکتبر از سوی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت ارائه شد.

عربستان  سال گذشته نیز در فهرست سیاه سازمان ملل قرار گرفت ولی بعداً توسط بان کی مون دبیرکل سابق سازمان ملل از این فهرست حذف شد .در آن زمان منابع آگاه اعلام کردند که عربستان سعودی به دبیرکل سازمان ملل فشار آورده و تهدید کرده است که منابع مالی این سازمان را قطع خواهد کرد.

رژیم سعودی با حمایت آمریکا از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور به بهانه بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرده است .نتیجه این جنگ ویرانگر ، گرفتن جان هزاران انسان بی‌گناه به‌ویژه زنان و کودکان و تخریب زیرساخت‌ها و تاسیسات شهری و غیرنظامی این کشور از جمله بیمارستان‌ها، مدارس، جاده‌ها، صنایع غذایی و نیروگاه‌های برق و در نتیجه محروم‌ماندن یمنی ها  از ابتدایی‌ترین نیازهای اولیه خود بوده است. اما  عربستان به چه کسانی خدمت  می کند و چه  کسانی از این شرارت ها و جنگ افرزی ها  نفع می برند ؟

پاسخ به این سوال را می توان در نامه ریس‌جمهور آمریکا به نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی، جست وجو کرد  .

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا در نامه‌ای به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل حمایتش از سخنرانی ضدایرانی ترامپ، تقدیر کرده است.ترامپ ماه گذشته در جریان یک نشست خبری راهبرد خود در قبال ایران را اعلام کرد. وی در این سخنرانی اظهاراتی بسیار تند علیه ایران مطرح کرد و از خلیج فارس هم با نامی جعلی یاد کرد.اسرائیل و بلوک عربی تحت رهبری عربستان، تنها حکومت‌هایی بودند که از این سخنرانی ترامپ استقبال کردند.«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم روز دوشنبه  این پازل را کامل کرد و گفت : «شانه به شانه جبهه میانه‌رو در جهان عرب»، علیه ایران می‌ایستد.

نتانیاهو؛ وقیحانه  گفت: «این صف‌بندی برای امنیت خوب است و در نهایت برای صلح هم خوب خواهد بود

همه این ها به ما می گوید که عربستان  در کدام راه قدم گذاشته و مقصد نهایی اش کجاست . آنچه برای  عربستان اهمیت دارد رسیدن به اهداف شیطانی به هر قیمتی است ، حتی اگر به نابودی  ملتی مظلوم در یمن منجر گردد . اما ایران  مقابل این جنایات و این نقشه های شوم سکوت نخواهد کرد .نامه ظربف به دبیر کل سازمان ملل را باید در این راستا ارزیابی کرد .