عقرب 30, 1396 12:14 Asia/Kabul
  • نگاه ایران  به افغانستان ؛ توسعه و پیشرفت  درسایه امنیت

«غلامعلی خوشرو» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه جهان پس از تجاوز آمریکا به افغانستان احساس امنیت نمی کند، خواستار کمک جامعه بین الملل به افغانستان در مبارزه با تروریسم شد.

خوشرو ، روز دوشنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با موضوع افغانستان  برگزار شد ، به افزایش شمار حملات تروریستی و خشونت بار در افغانستان در ماه های اخیر اشاره و آن را  تداوم روندی دانست که پس از تجاوز آمریکا به افغانستان  ایجاد  شده است.

نماینده دائم  ایران در سازمان ملل باردیگر بر حمایت  همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از افغانستان  تاکید کرد .

همزمان ،در تهران نیز  تادامیچی یاماموتو نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در امور افغانستان  با مقام های ایران در باره مسایل افغانستان گفت و گو کرد .

سیاست  قطعی و اصولی تهران حمایت  از وحدت ملی افغانستان در راستای ایجاد ثبات در این کشور و همچنین  همکاری با  سازمان ملل درخصوص راهکارهای مربوط به استقرار صلح در افغانستان است.

 لزوم  شتاب بخشیدن به همکاری ها ی ایران و افغانستان در  عرصه های مختلف و  استمرار  مقابله با گسترش تهدیدات تا  دفع  کامل خطر گروه داعش در منطقه  دو نکته مهم و کلیدی  است که  ایران برآن تاکید داد.

واقعیت های  افغانستان نشان می دهد  از زمانی که این کشور پس از حادثه  11 سپتامبر و به بهانه مبارزه با تروریسم به اشغال امریکا در آمد  ؛این کشور نا امن تر شد. مشکلاتی همچون ادامه اوارگی میلیون ها نفر و  فعالیت قاچاق چیان مواد مخدر و نابودی زیر ساخت های کشاورزی و اقتصاد بومی این سرزمین نیز باقی است  . امروز افغانستان از نبود نیروهای متخصص و  کمبود مدرسه و دانشگاه و نبود خدمات درمانی کافی رنج می برد .با این حال امنیت همچنان حرف اول را می زند .امنیت نیز  بدون اقدامات هماهنگ جامعه جهانی و حمایت از دولت وحدت ملی افغانستان فراهم نخواهد شد . گزارش اخیر «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، به شورای امنیت نشان داد  وضعیت امنیتی در افغانستان روبه وخامت بیشتری گذاشته و به بالاترین حد خود از سال 2001 رسیده است.

مردم  افغانستان سالهای زیادی است که متحل رنج های فراوان شده اند .ایران  با میزبانی سخاوتمندانه خود از پناهجویان، به الگویی برای دیگر کشورها تبدیل  شده است .

«سیوانکا داناپالا»، نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران در همایش گرامیداشت 20 ژوئن - روز جهانی پناهنده - در اردوگاه اتباع خارجی مشهد (شمال شرق ایران) با بیان این مطلب گفت  :

"جمهوری اسلامی ایران با روح صلح طلبی و انسان دوستی خود که حاکی از آموزه های دینی است همیشه فراتر از معاهدات بین المللی در خدمت پناهجویان بوده و در حوزه های بهداشت، معیشت و آموزش و پرورش خدمات ارزنده ای به پناهجویان ارائه کرده است."

اما ،درد و رنج و آوارگی مردم افغانستان جز با بازگشت ثبات و امنیت به این کشور پایان نخواهد یافت .  این واقعیتی است که  نماینده ایران در سازمان ملل بار دیگر  به آن اشاره کرده است  .