عقرب 30, 1396 13:25 Asia/Kabul
  • سفیدخوانی پیام مهم سردار سلیمانی

سردار قاسم سلیمانی در نامه مهمی خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی، پایان کار داعش در عراق و سوریه را اعلام کرد و از نقش ایالات متحده آمریکا در کمک به این گروه تروریستی پرده برداشت.

اشاره سردار سلیمانی به پایان کار داعش، تاکیدی بر عملیات پیروزمندانه در بوکمال بود که باعث شد آخرین دژ داعش نیز فروریخته و این گروه برای همیشه از نقشه جهان پاک شود.

نقش ایران به عنوان یکی از مهمترین عوامل شکست داعش چنان حائز اهمیت است که افکارعمومی جهان اسلام و جهان عرب، در حال حاضر جمهوری اسلامی را به عنوان ناجی خود شناخته و این نقش را می ستایند.

شب گذشته نیز سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان با تقدیر از نقش کشورمان در آزادسازی کشورهای منطقه از چنگال تروریسم، به کنایه خطاب به دولت های مرتجع عربی گفت که سردار سلیمانی در عرصه عمل، شانه به شانه رزمندگان در جنگ علیه داعش حضور داشت اما نظامیان و فرماندهان شما در چنین مواجهه ای کجا بودند؟

به دنبال شکست نهایی داعش در سوریه و عراق و درحالی که جبهه مقاومت دست برتر را در تحولات منطقه در اختیار دارد، کشورهای عربی در قاهره کوشیدند تا با تکرار ادعاهای ضدایرانی خود، در برابر موج محبوبیت اجتماعی جمهوری اسلامی بایستند. با این وجود این شوی تبلیغاتی به دلیل عدم حضور بسیاری از کشورهای عربی و نیز عدم همراهی همه دولتهای منطقه، شکست خورد تا بار دیگر ریاض در انزوای منطقه ای قرار گیرد.

همزمان با کوشش های بی حاصل جبهه ضدایرانی منطقه، در حوزه دیپلماسی سه کشور ایران، روسیه و ترکیه که نقش مهمی در برقراری ثبات در ترکیه در دوره پساداعش دارند، به زودی در مسکو دور هم جمع می شوند تا برای تثبیت موقعیت دولت سوریه و نیز بازگشت آوارگان سوری به کشور خود برنامه ریزی کنند.

طبیعی است اگر نبود مقاومت های میدانی ایران و از جان گذشتگی مدافعان حرم، دیپلمات های ایرانی، روسی و ترکی نمی توانستند چنین با خیال آسوده در مسکو درباره سازوکارهای سیاسی بازگردانیدن آرامش به دمشق برنامه ریزی کنند.

همین پیروزی های منطقه ای ایران و متحدانش از یکسو و شکست های دیپلماتیک و میدانی ریاض از سوی دیگر باعث شده است تا آل سعود درصدد متشنج کردن دوباره منطقه برآمده و پس از ناکامی در ایجاد جنگی با قطر، به سراغ لبنان رود و سعی کند تا این کشور را ناآرام کند.

با این وجود به دلیل آنکه رژیم سعودی در یمن گرفتار شده، تهدیدات نظامی این کشور نیز دیگر نمی تواند ترسی در دل دولتی راه دهد و بنابراین باید گفت که با سقوط داعش، دوره قلدری سیاسی – نظامی آل سعود به سر رسیده و بن سلمان باید خود را با واقعیت های تازه منطقه تطبیق دهد.

این واقعیت ها، چیزی به جز عبور کامل منطقه از بحران تروریسم و طراحی نظم جدید منطقه بر پایه بازگشت ثبات و حذف بازیگران فرامنطقه ای مانند ایالات متحده نیست و بنابراین دولت های مرتجعی که حیات سیاسی خود را به وابستگی های سیاسی و نظامی و آلوده کردن خود به رژیم درحال سقوط صهیونیستی گره زده اند باید بدانند که در معادلات جدید منطقه ای نقشی نخواهند داشت.