عقرب 30, 1396 16:32 Asia/Kabul
  • مجمع پارلمان های آسیایی ؛ فرصت ها و اولویت ها برای همگرایی

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران ، صبح امروز(سه شنبه) در صدر هیئت بلندپایه پارلمانی برای شرکت در مجمع مجالس آسیایی، تهران را به مقصد استانبول ترکیه ترک کرد.

لاریجانی پیش از عزیمت به ترکیه در گفت و گویی خبری درباره اهداف این نشست گفت ؛ یکی از محورهای مهم در مجمع عمومی مجالس آسیایی، حفظ ثبات و امنیت و استفاده کشورها از دستاوردهای همدیگر است تا در پناه امنیت به توسعه و پیشرفت و آبادانی دست یابیم.

دهمین نشست این مجمع در حالی برگزار می شود که با تلاش های ایران و برخی دیگر از کشورهای منطقه  خطر تروریسم در حال دور شدن از منطقه است . نابودی داعش اتفاق بزرگی است که با تلاش های منطقه ای و اراده کشورهای منطقه  محقق شده است  . در چنین  شرایطی  حرکت همگام با اقدامات ضد تروریستی  امری ضروری  است  . بیش از 40 کشور در مجمع مجالس آسیایی عضویت دارند و بیش از 10 نهاد و کشور نیز به عنوان ناظر در این اجلاس حضور خواهند یافت.  این نشست از این منظر فرصت  مناسبی برای شتاب  بخشیدن به  تلاش پارلمان های آسیایی در جهت مبارزه با همه  اشکال تروریسم  است .

تنوع و تکثر اقوام و فرهنگ ها در آسیا، بی تردید ظرفیتی برای دست یابی به صلح و همکاری است .از اینرو  باید از همه فرصت ها  در مواجهه با چالش های منطقه ای و بین المللی بهره گرفت .  در این راستا مجمع پارلمان های آسیایی (APA ) با داشتن ظرفیت های بالقوه می تواند نقش مهمی در مسیر تقویت  تعاملات میان پارلمان های آسیایی و هماهنگ سازی میان  دیدگاه های آنها به سوی موضوعات و حوزه های مهم ایفا کند .  

موضوع مهم  دیگر در این اجلاس تلاش در جهت اجرای  پیمان خلع سلاح و منع گسترش سلاح های هسته ای است .

یکی از دغدغه های مهم گسترش صلح، امنیت  درآسیا مسئله خلع سلاح و منع گسترش سلاحهای هسته ای است . ارتقاء صلح و امنیت در آسیا نیازمند افزایش تلاشها برای تعامل مشترک با بازیگران مهم و همفکر در حوزه خلع سلاح و منع گسترش تسلیحات است .

اما موضوع  سوم در ارتباط با اهمیت برگزاری این نشست پارلمانی توجه به تهدید های منطقه ای  و مسئله  فلسطین  و همچنین  سرنوشت اسفناک مردم یمن است  که بیش از دوسال است اماج حملات وحشیانه عر بستان قرار گرفته اند .این رویدادها  بخشی از واقعیت های منطقه است که با سرنوشت همه ملت ها اربتاط دارد چرا که بخشی از فرآیند صلح و امنیت جمعی  است  .

بدلیل نقش مهم در کارآمدی دیپلماسی پارلمانی، این موضوعات می تواند  با اولویت بیشتری در دستور کار نشست  APA قرار گیرد تا زمینه افزایش همکاری میان  نمایندگان ملت های آسیایی بیشتر  فراهم گردد.