قوس 04, 1396 10:35 Asia/Kabul

جریان تکفیری داعش به لحاظ فیزیکی و سخت افزاری در عراق و سوریه شکست های جدی را متحمل شده اما ضروری است که به لحاظ نرم افزاری هم عملیات گسترده و دوامدار علیه تفکر داعشی و تروریستی سازماندهی شود

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: جریان تکفیری داعش به لحاظ فیزیکی و سخت افزاری در عراق و سوریه شکست های جدی را متحمل شده اما ضروری است که به لحاظ نرم افزاری هم عملیات گسترده و دوامدار علیه تفکر داعشی و تروریستی سازماندهی شود.

سید حسین اشراق در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری عنوان کرد: علاوه بر مقابله فیزیکی با گروه های تروریستی مانند داعش با تفکر داعشی هم باید مقابله شود.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نبراس در مورد بحث انتقال گروه های تروریستی از کشورهای دیگر به افغانستان گفت: این گروه های تروریستی افغانستان را به عنوان لانه ای امن تلقی می کنند که دلایل مختلفی هم دارد.

وی تصریح کرد: نبود یک حکومت مقتدر، پاسخگو و کامیاب در افغانستان، توسعه نیافتگی فرهنگی و اقتصادی، افغانستان را به میدانی برای رقابت های منطقه ای و جهانی تبدیل کرده و این مسایل نشان دهنده بازی های استخباراتی پیچیده در منطقه است.

اشراق در رابطه با هویت داعش و تفاوت های آن با سایر گروه های تروریستی از جمله طالبان گفت: طالبان گروهی است که بیشتر از پاکستان سازماندهی شده و نیروهای آن به افغانستان اعزام می شوند و شامل نیروهای پاکستانی و افغان هستند، اما داعش که بیشتر ریشه عربی دارد دارای تفاوت هایی در ساختار، رویکرد و نحوه عملکرد است اما این گروه های تروریستی گاهی قابل تبدیل به هم نیز می باشند.

به گفته این کارشناس افغان به عنوان مثال زمانی که گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان می خواست حکومت را تحت فشار قرار دهد تعدادی از فرماندهانش با طالبان و بعضی از آنان با داعش بیعت می کردند. طالبان هم اینگونه عمل می کنند و گاهی در بعضی مناطق پرچم داعش را بلند می کنند. در افغانستان هم چون وجه مشترک گروه های تروریستی، ترور است قابل تبدیل به یکدیگر هستند هرچند که تفاوت هایی باهم دارند و از منابع مختلفی سازماندهی می شوند.

اشراق گفت: در مجموع هر گروهی که مسلمانان را تکفیر کنند و حقیقت را ازآن خود دانسته و خود را منشاء خیر بدانند و بخواهند از لوله تفنگ و از طریق خودکشی، عملیات انفجاری و هراس افکنی به اهداف خود برسند برای مسلمانان قابل پذیرش نیستند.

این کارشناس سیاسی بیان داشت: سربازگیری داعش در افغانستان هم بیشتر از میان کسانی است که منش و روش تروریستی دارند که یکی از این گروه ها طالبان است و زمانی که طالبان نیاز بیشتری پیدا می کنند، بین شان اختلاف بوجود می آید و یا از یک فاز سیاسی-نظامی به فاز دیگری گذار می کنند به سادگی تبدیل به نیروی داعش می شوند.

وی اضافه کرد: به هر صورت چون داعش ادعای بین المللی دارد ممکن است از افغانستان به عنوان یک پایگاه مهم استفاده کند و هدف آن هم در این رابطه کشورهای همسایه افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی است که از این ناحیه، روسیه، چین و برخی کشورهای دیگر هم با خطر مواجه هستند.

 

کلیدواژه