راهبرد تعامل منطقه ایران در برابر تنش آفرینی ریاض
(last modified Wed, 29 Nov 2017 06:40:57 GMT )
قوس 08, 1396 11:10 Asia/Kabul
  •  راهبرد تعامل منطقه ایران در برابر تنش آفرینی ریاض

حسن روحانی رئیس جمهور ، شب گذشته در گفت وگوی زنده تلویزیونی که به منظور ارائه عملکرد صدروزه دوم او انجام شده بود، به برخی از مهم ترین فرازهای سیاست داخلی و خارجی دولت اشاره کرد.

یکی از مواردی که روحانی در این گفت وگو بر آن تاکید کرد، راهبرد ایران برای حل مسائل منطقه و جهانی از طریق تعامل و گفت وگو بود. او گفت که در برابر تنش آفرینی دولت هایی مانند سعودی، سیاست ایران خویشتنداری است.

رئیس جمهورایران اسلامی به سیاست های جنگ طلبانه ریاض اشاره کرد و دلیل روی آوردن آل سعود به این تنش آفرینی ها را بحران داخلی و نیز شکست های منطقه ای برشمرد.

 

سیاست ایران خویشتنداری است.

 

اشاره روحانی به شکست های منطقه ای، ناکامی سلمان و فرزند وی در ادامه جنگ داخلی در سوریه، گرفتار شدن در باتلاق یمن، شکست سیاسی – نظامی در عراق و نیز افتضاح دیپلماتیک در لبنان و قطر بود.

این شکست های منطقه ای در کنار بحران جانشینی در عربستان سعودی، چنان ریاض را در تنگنا قرار داده است که آنان می کوشند از طریق نزدیکی به تل آویو، بخشی از ناکامی های خود را جبران کنند.

حسن روحانی در واکنش به این جنگ افروزی ها که به گفته او، همزمان شده است با روی کار آمدن یک دولت تندرو در واشنگتن، گفت : تهران سیاست گفت وگو و تعامل را در دستورکار خود قرار داده و جهان از این شیوه برای ارتباطات بین المللی استقبال می کند.

البته رئیس جمهور این را هم افزود که دولت، نه فقط از دیپلماسی بلکه از رشد توان دفاعی کشور نیز دفاع کرده و این هر دو را با یک دیگر پیش می برد.

این بخش از اظهارات دیشب رئیس جمهور ، تاکیدی بر این امر است که موفقیت تهران در دیپلماسی به ویژه در شرایط فعلی منطقه، تنها با تکیه بر پیروزی های دفاعی در میدان نبرد با تروریست ها صورت می گیرد و اگر نبود خط مقاومت و توان دفاعی در برابر تروریست ها، بی تردید گفت وگو، تعامل و همکاری های منطقه ای و بین المللی نیز ناممکن خواهد بود.

روحانی همچنین با اشاره به فضای موجود در غرب آسیا و سیاست های تنش زا در این منطقه، بر این نکته تاکید کرد که در داخل کشور بیش از هر زمان دیگری نیاز به وحدت و همدلی داریم و در این راستا، او بر نزدیکی سران قوا و نیز مذاکرات مداوم دولت با نیروهای مسلح کشورمان تاکید کرد.

این فراز از صحبت های رئیس جمهور در گفت وگوی تلویزیونی شب گذشته، در واقع ترجمانی از بیانات چندی قبل رهبر معظم انقلاب بود که تاکید فرمودند، باید از داخل ایران یک صدا شنیده شود. بنابراین اکنون به نظر می رسد که همه مقامات مسئول در کشور با درک اهمیت این وحدت و همدلی می کوشند تا در برابر برخی تفرقه افکنی ها که ایجاد تنش و بدبینی در داخل کشور را دنبال می کند، بایستند.

در یک تحلیل کلی از صحبت های رئیس جمهور ایران اسلامی، می توان دریافت که او با درک این واقعیت که سیاست خارجی یک کشور، ادامه همان سیاست داخلی است، بر این نکته که ایران می بایست از درون توانمند و قوی شده و به توسعه ای همه جانبه و نه محدود دست یابد تاکید کرده و آن را مقدمه ای برای توان تهران به منظور بازگردانیدن ثبات به منطقه ارزیابی کرد.

اکنون باید دید که دولت دوازدهم چطور این راهبرد را در قریب به چهار سالی که برای اجرای این سیاست ها در پیش دارد، به اجرا خواهد گذاشت.