موضع دو گانه فرانسه در قبال عربستان سعودی
(last modified 1396-09-09T11:56:25+00:00 )
قوس 09, 1396 16:26 Asia/Kabul
  • موضع دو گانه فرانسه در قبال عربستان سعودی

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد که عربستان سعودی باید حمایت مالی از گروه های تروریستی در منطقه خاورمیانه را قطع کند.

ماکرون تاکید کرد که پاریس فهرستی از اسامی گروه های تروریستی را به مقام های سعودی ارائه خواهد کرد تا ریاض حمایت های مالی از آنها را قطع کند. موضع گیری رئیس جمهوری فرانسه در قابل رژیم سعودی بار دیگر پرده از سیاست های متناقض پاریس چه در زمینه روابط با عربستان سعودی و چه اعمال استانداردهای دوگانه در زمینه مبارزه با تروریسم برداشت.

فرانسه روابط گسترده ای با عربستان سعودی دارد و در عین حال خواهان توسعه هر چه بیشتر این روابط است. با این حال ماکرون خود اذعان کرده که رژیم سعودی از تامین کنندگان مالی گروه های تروریستی است و خواهان قطع این کمک ها شده است. با این همه باید گفت که موضع انتقادی رئیس جمهوری فرانسه از ریاض فقط نوعی عوام فریبی است.

به گفته «لورانس ناردو» Laurence Nardo کارشناس موسسه روابط بین الملل فرانسه ،تروریسمی که هم اکنون جهان با آن روبرو است، تحت حمایت ایران نیست ،بلکه بیشتر تحت حمایت پادشاهی های حاشیه خلیج فارس است.

اکنون پرسش این است که اگر پاریس خود را از قربانیان حملات تروریستی می داند و به همین بهانه پس از حملات تروریستی سال 2016 در پاریس در قالب ائتلاف بین المللی با اصطلاح ضد داعش ، به عملیات ضد تررویستی پرداخته، چگونه با یکی از بزرگترین حامیان مالی همین گروههای تروریستی روابط نزدیک دارد؟ پاسخ این پرسش را باید در منافع سرشار فرانسه از روابط نزدیک با عربستان جستجو کرد. پاریس همواره در قبال مسائل مختلف منطقه خاورمیانه دیدگاهی نزدیک به مواضع ریاض اتخاذ کرده است.دلیل این مساله نیز روشن است .با توجه به اینکه عربستان از جمله بزرگترین صادر کنندگان نفت در جهان و نیز از بزرگترین خریداران تسلیحات در سطح دنیا محسوب می شود ، لذا همواره مقامات ارشد فرانسوی در دیدارهایی که از عربستان داشته اند تلاش کرده اند تا با نزدیک جلوه دادن مواضع و رویکردهای خود به مقامات ارشد سعودی زمینه انعقاد قراردادهای پرسود تجاری –اقتصادی و نظامی با ریاض را فراهم کنند.

در سفر اخیر امانوئل ماکرون به ریاض نیز مواضع ضد ایرانی ماکرون خصوصا درباره موشکهای ایران و حمله موشکی یمن به عربستان، به منزله موضعی برای استفاده منفعت طلبانه از تنش های منطقه ای تلقی شد. البته این هم آوازی دولت فرانسه با رژیم سعودی ، برای فرانسوی ها ، ثمرات مالی و اقتصادی زیادی به صورت انعقاد قرارداد های پرسود تسلیحاتی و تجاری با عربستان به دنبال داشته است.

مقامات فرانسه امیدوارند که با انعقاد قراردادهای پرسود صنعتی و نظامی با عربستان ،به رونق اقتصادی فرانسه و کاهش شمار بیکاران کمک کنند. در واقع مقامات الیزه به خوبی از نقش مخرب رژیم سعودی در گسترش تروریسم در خاورمیانه بویژه درکشورهایی مانند سوریه وعراق آگاه هستند و اصولا فرانسه خود از حامیان همین گروههای تروریستی بود. در واقع یکی از مهترین علل گسترش تروریسم، برخورد دوگانه با آن از جانب غربی ها از جمله فرانسوی ها بوده است . فرانسوی ها و متحدان عرب آنها بویژه رژیم سعودی، برای پیشبرد منافع و رسیدن به اهداف مد نظر خود، به جای مقابله با تروریست های تکفیری به حمایت از گروههای تروریستی پرداختند.

« پیتر نویمن» Peter Neumann  کارشناس آلمانی ،با اشاره به شکل گیری و گسترش داعش می گوید: عواقب آنچه در سوریه اتفاق افتاده است همچنان سال های طولانی با ما همراه خواهد بود. بدین ترتیب باید گفت که موضع اخیر رئیس جمهوری فرانسه صرفا نوعی عوام فریبی و برای نشان دادن چهره ای ضد تروریستی از خود درعرصه داخلی و بین المللی است./

کلیدواژه