توسعه مناسبات چند جانبه ،هدف راهبردی  ظریف در سفر به باکو
(last modified 1396-09-10T08:05:52+00:00 )
قوس 10, 1396 12:35 Asia/Kabul
  •  توسعه مناسبات چند  جانبه ،هدف راهبردی  ظریف در سفر به باکو

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به دعوت «المار محمد یاروف» Elmar Mammadyarov وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان به باکو سفر کرده است . شرکت  در کنفرانس قلب آسیا از برنامه های سفر ظریف در باکو  است.

روابط ایران و جمهوری آذربایجان در چار چوب ظرفیت های دو جانبه  گسترش یافته است اما انچه به این روابط اهمیت بیشتری می دهد ؛ همکاری های چند جانبه و تعاملات منطقه ای است .

اجرایی شدن طرح های مهمی  همچون  توسعه راه ترانزیتی  شمال -جنوب ،حاکی از این واقعیت است که  ظرفیت های بزرگی برای  همکاری  در دو کشور وجود دارد . 
همکاری های سه جانبه ایران ، جمهوری آذربایجان و روسیه  نیز در این راستا یکی از الگوهای  موفق از همکاری  در جهت  توسعه مناسبات منطقه ای است .

 سفر امروز ظریف با باکو نیز می تواند در  توسعه این همکاری‌ها و ‏مناسبات دو کشور، تاثیر گذار باشد .بویژه انکه این سفر با  نگاه به اصل هم گرایی و هم اندیشی در قبال مسایل منطقه و بطور مشخص با موضوع افغانستان همراه شده است .
این درحالی است که برخی مخافل بیگانه غربی و صهیونیستی با وجود پیوندهای عمیق و مشترکات تاریخی، دینی و فرهنگی مردم ایران و جمهوری آذربایجان ، برای ایجاد تفرقه و اختلاف میان دو کشور همسایه و دوست، بی وقفه تلاش  می کنند  

مسوولان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان اما مشترکات فرهنگی را سرمایه بزرگ برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور می دانند. تاکنون میان ایران و جمهوری آذربایجان بیش از120 سند همکاری درحوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی ، فرهنگی و گردشگری به امضا رسیده و درحال حاضر نیز فضای  بسیار مناسبی برای توسعه روابط فیمابین درهمه عرصه ها فراهم است
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیداراخیر  «الهام علی‌اف» رئیس‌ جمهوری آذربایجان در  تهران/ 1نوامبر 2017/با اشاره به پیوندهای عمیق دو کشور و لزوم افزایش همکاری‌ها گفتند: ایران و جمهوری آذربایجان، باید با اراده و انگیزه مضاعف، روابط و همکاری‌ها را در بخش‌های مختلف گسترش دهند.

«الهام علی‌اف» نیز در این دیدار  با اشاره به پیشرفت قابل توجه همکاری‌های دو کشور در سال‌های اخیر، گفت: جمهوری آذربایجان در روابط خود با ایران کاملاً محکم است و به هیچ‌کس اجازه مداخله و اخلال در روابط دو کشور را نمی‌دهد.

با این ملاحظات باید گفت سفر وزیر امور خارجه  جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان تکمیل کننده اهداف مشترک دو کشور است . این سفرها  می تواند زمینه ساز توسعه و تقویت روابطی گردد که  در چارچوب منافع ملی  و منطقه ای دو کشور حائز است .