قوس 11, 1396 16:46 Asia/Kabul
  • فرافکنی عربستان علیه ایران ؛ سیاستی که عربستان را رسواتر می سازد

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان باردیگر با تکرار ادعاهای موهوم علیه ایران تلاش کرد صورت مسئله را عوض کند . وی در سخنانی در سومین نشست بین المللی گفتگوهای مدیترانه در رم ؛دریک نمایش مظلوم نمایی سیاسی گفت: عربستان سعودی قربانی تروریسم است و در جنگ علیه تروریسم مشارکت دارد.

وی افزود: عربستان سعودی در چارچوب مبارزه با افکار افراطی مرکز اعتدال را ایجاد کرده است. او همچنین مدعی شد که ریاض طرح هایی برای  از بین بردن منابع مالی تروریسم دارد.وی با این مقدمه و حاشیه سازی ها  ، ادعا یی مضحک تر را مطرح کرد و گفت : ایران برا ی فعالیت گروه های القاعده و داعش  تسهیلاتی ایجاد کرده است.وی البته به این منظومه از طنزهای تلخ سیاسی خود این را ادعا را هم  افزود و گفت  که هیچ رابطه ای با اسرائیل نداریم و منتظر روند صلح هستیم.

درچند سال اخیر رفتارهای متناقض ازسوی عربستان فراوان دیده  شده است. اما در چند ماه اخیر شاهد نمایش  ویترینی از تناقض گویی و تلاش  های ریاض  برای  وارونه سازی واقعیت ها بوده ایم .

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان هم  اخیرا در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست ادعا کرد که افراطی‌گری دینی موجود در عربستان ناشی از پیامدهای انقلاب اسلامی ایران است.

محمد بن سلمان  در ان مصاحبه اما حداقل اذعان کرد که عربستان به یکی از کانون های اصلی   افراطی‌گری سعودی‌ها تبدیل شده ، اما تلاش کرد با انکار صد ها دلیل و سند ایران را مسبب این افراطی‌گری معرفی کند.

این همان خط فکری امریکایی –صهیونیستی  است که  مشکل شان با اصل انقلاب اسلامی است .شاهزادگان سعودی با این موضع گیری ها ناپخته فقط نشان می دهند که نه ازماهیت انقلاب اسلامی چیزی می دانند و نه از سیاست ورزی بهره ای دارند . مروری بر استراتژی‌ها و رفتار های عربستان از زمان روی کار آمدن محمد بن سلمان بعنوان ولیعهد و وزیر دفاع عربستان نشان میدهد که شاهزادگان کم تجربه سعودی تا چه اندازه دچار توهم و سیاست زدگی شده اند. مقام های عربستان تصور می‌کنند که با سیاست تهاجمی می توانند برتری خود را در منطقه تثبیت کنند ؛ اما دراین زمینه هم  موفق نبوده اند. این نوع موضع گیریهای حساب شده از زبان عادل بن الجبیر؛ در واقع  تکرار  بخشی از مواضع ‌و دید گاه هایی است که به آل سعود دیکته شده است . اما هرچه این مواضع بیشتر تکرار شود عربستان  بیشتر رسوا خواهد شد. امروزه بسیاری از صاحبنظران سیاسی عربستان را منشا افراط گرایی می شناسند .نوام چامسکی نویسنده و اندیشمند مشهور آمریکایی  چندی قبل در گفتگوی تلویزیونی با شبکه «دموکراسی اکنون» آمریکا، از عربستان سعودی به عنوان مرکز افراط گرایی در جهان یاد کرد و گفت :

"..عربستان نه تنها تروریست ها را حمایت می کند بلکه مساجد، روحانیون، مدارس و حوزه های دینی آنها این دیدگاه های افراطی را در تمامی مناطق تحت نفوذ عربستان گسترش می دهند."

واقعیت این است که  آتش سیاست  افراطی‌گری و اشغالگری آل‌سعود و تکفیری‌ها امروز دامن خود آنها را گرفته است و تا  زمانیکه ریاض در خدمت اهداف امریکا، بریتانیا و اسراییل در منطقه گام بردارد آرامش به منطقه باز نمی گردد.