قوس 12, 1396 18:56 Asia/Kabul
  • تاکید رهبر معظم انقلاب بر تقویت روزافزون توانایی‌های نیروهای مسلح

حضرت آیت الله خامنه‌ای» ، رهبر معظم انقلاب و فرمانده معظم کل قوا ، امروز (یکشنبه) در دیدار فرماندهان ارشد نیروهای مسلح و برگزیدگان جشنواره مالک‌اشتر،با اشاره به خصومت‌های تمام‌نشدنی دشمنان با ملت و نظام اسلامی، مواجهه با این معارضه‌ها را در گرو ایستادگی و تقویت روزافزون توانایی‌های نیروهای مسلح دانستند .

ایشان تأکید کردند: نیروهای مسلح ایران به بهترین نیروی انسانی از لحاظ فکری، عملی، عزم و اراده احتیاج دارند تا بتوانند آسیب‌ناپذیری ملت را در مقابل دشمنی‌ها حفظ کنند.

تاکید رهبرمعظم انقلاب اسلامی، بر عمق‌بخشیدن به حرکت پیشرونده نیروهای مسلح ؛ بیانگر اهمیت موضوعی است که در دکترین های دفاعی از حساسیت قابل توجهی برخوردار است  .تجربه های دفاعی و الزامات  برنامه ریزی در این زمینه موید این نکته است  که  لازمه  موفقیت در این عرصه استمرار حرکت رو به جلو و بدون توقف است. از دید گاه نظری ، امنیت با منشاء درونی مبتنی بر داشتن دانش و تخصص در صنایع دفاعی است . با تاکید این ملاحظات ،متخصصان در صنایع دفاعی  نیز می بایست متناسب با تهدید ها ونیازها ی دفاعی ایران  ازعالیترین سطح از قابلیت ها برخوردار باشند .

سیاست‌ جمهوری اسلامی مبتنی بر دوری از تنش  و در گیری نظامی است. این بدان معناست  که ایران، قصد هیچ‌گونه تجاوز یا توسعه‌طلبی را ندارد؛ اما این پیام را همواره  به  دشمنان و متجاوزان داده است که در موارد لازم نه فقط از امنیت  خود صیانت می کند بلکه این توانایی را نیز دارد که با عناصر برهم زننده ثبات و امنیت جمعی در منطقه مقابله کند . 

اندیشکده  مطالعاتی " هادسون "که یک  موسسه تحقیقاتی امریکایی  است، در گزارشی که چندی قبل  منتشر کرد ؛ قدرت دفاعی و بازدارندگی  ایران را  به‌عنوان هشتمین قدرت بزرگ نوظهور جهان معرفی کرده است. 

براساس معیارهای دفاعی و نظامی ؛ جمهوری اسلامی ایران اکنون از قدرت بازدارنگی  لازم در مقابل تهدید ها برخورداراست ؛اما در عین حال دو موضوع را با جدیت پیگیری کرده است .

موضوع نخست ؛بومی سازی صنایع دفاعی در بخش های مورد نیاز بویژه در بخش توان دفاع موشکی است که از اهمیت راهبردی و استراتژیک در بحث بازدارنگی دفاعی برخوردار است .

اما موضوع دوم؛بحث کادر سازی و تربیت نیروهای متخصص و استفاده از مکانیزم های پیشرفته آموزشی و ارائه مشوق های لازم به منظور  سرعت بخشیدن به حرکت در این جهت است .  

 سخنان  امروز رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان ارشد نیروهای مسلح و برگزیدگان جشنواره مالک‌اشتر، ترسیم کننده این خط مشی ، به ویژه در عرصه پیشرفت  نیروهای کار آمد است .

ایران در این چارچوب برای تقویت قدرت دفاعی خود از کسی اجازه نمی‌گیرد و محدودیتی برای خود قائل نیست. زیرا یک کشور مستقل در هر شرایطی حتی اگر امنیت در منطقه پیرامونی آن حاکم باشد همواره نیاز به قدرت بازدارندگی دارد.

بدیهی است نهادهای دفاعی ایران با تکیه براین موئلفه های  کلیدی ؛ در مواقع لزوم به متجاوزان وناامن کنند گان ایران و منطقه نشان داده اند  که  از قدرت بازدارنگی  لازم در مقابل تهدید ها برخوردارند .