قوس 13, 1396 15:22 Asia/Kabul
  • عربستان  ؛محور ائتلاف سازی منطقه ای واشنگتن علیه ایران

اظهارات وقیحانه مقام های ریاض علیه ایران این روزها مورد نقد و بررسی بسیاری از محافل سیاسی قرار گرفته  و گمانه های قابل تاملی را در پی داشته است .

«جارد کوشنر» مشاور ارشد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه در اولین حضور رسانه‌ای خود در نشستی به میزبانی موسسه آمریکایی-اسرائیلی «سابان»،گفت:امریکا تلاش کرده تا اتحادی منطقه‌ای علیه ایران ایجاد کند.

وی تصریح کرد دولت ترامپ بعد از سفرش به عربستان توانسته در ایجاد اتحاد منطقه‌ای علیه ایران «پیشرفتی چشم‌گیر» داشته باشد.

البته پیش ازانکه کاخ سفید این باره سخن بگوید ؛ محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی اخیرا در مصاحبه ای با روزنامه «نیویورک‌تایمز» در سخنانی سخیف که حاکی از اوج عصبانیت از شکست ها و نا کامی های ریاض در توطئه های براندازانه در سوریه و عراق و لبنان بود، اتهام های موهومی را  به ایران نسبت داد  . واقعیت این است که امریکا و اسراییل برای نابود کردن  جریان مقاومت همه گزینه ها را امتحان کرده اند و حالا می خواهند با  کارت سوخته عربستان بازی تازه ای را شروع کنند   .

«رو کانا» عضو دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا در 17 نوامبر در گفت وگویی با شبکه خبری الجزیره ضمن انتقاد از  سیاست‌های ریاض در منطقه، گفت: «محمد بن سلمان»  نه باتدبیر و نه دوراندیش است و احتمال دارد کارهایی انجام دهد که حتی در راستای منافع کشورش نباشد.

از این هم آوایی می توان نتیجه گرفت  که  عربستان می‌کوشد تا با قرار گرفتن در کنار امریکا و اسراییل مانع از تغییراتی شود  که خوشایند اهداف جاه طلبانه اش در منطقه نیست. اما آنچه در این محاسبه  غلط است ؛ نادیده گرفتن این واقعیت است که  عربستان طعمه ای برای بازیگران   سیاسی  در واشنگتن و تل آویوو است که ریاض را فقط   ابزاری برای رسیدن به اهداف خود می دانند نه  چیز بیشتری . فراموش نکنیم که ترامپ در نطق های انتخاباتی اش  آشکارا عربستان را مورد اهانت  قرار داد و با کم اهمیت جلوه دادن جایگاه عربستان در سیاست خارجی آمریکا گفت:"آل سعود برای ما همچون گاوی شیرده اند که هروقت دیگر نتواند به ما دلار وطلا بدهد آنگاه دستور ذبح آن را صادر می کنیم و یا از دیگران می خواهیم اینکار را بکنند یا به آنها در این کار کمک می کنیم و این یک واقعیتی ست که همه دوستان و دشمنان آمریکا به ویژه خود آل سعود از آن آگاهند."

وی در ادامه با خطاب قرار دادن عربستان افزود :" گمان نکنید این گروه های وهابی ای که در نقاط مختلف دنیا راه انداختید و از آنها خواستید تا ظلمت، توحش، سربریدن انسانها و نابود کردن زندگی آنان، را منتشر کنند در کنار شما خواهند ایستاد و یا از شما حمایت خواهند کرد چرا که این گروه ها هیچ جایی در دنیا غیر از آغوش شما ندارند و یک روز نوبت به شما خواهد رسید و از همه جا به سوی شما سرازیر خواهند شد تا کار شما را یکسره کنند."

ریاض را شاید بتوان پلی برای رسیدن امریکا و اسراییل به اهداف منطقه ای شان دانست، اما یقینا این پل برای عربستان پل پیروزی نخواهد بود.