سنبله 09, 1395 15:18 Asia/Kabul

تالاب بین المللی خلیج گواتر مجموعه ای از سیستم‌های آب شامل رودخانه، حور و خلیج است که با مساحتی معادل ۷۵ هزار هکتار در سال 1999 (۱۳۷۸)در فهرست تالاب‌های بین المللی رامسر قرار گرفت.

این تالاب در ۸۵ کیلومتری چابهار، در جنوب شرقی بلوچستان و نزدیک مرز ایران و پاکستان قرار دارد و جزو تالاب‌های دریایی – ساحلی طبقه بندی شده است.

 

تالاب بین المللی خلیج گواتر شامل ۶۰ کیلومتر طول رودخانه ” باهو کلات” ، حور و خلیج گواتر است.

این تالاب از نظر وجود جنگل‌های حرا و پرندگان آبزی اهمیت ویژه ای دارد.

در امتداد رودخانه باهو کلات پوشش گیاهی متنوعی دیده می‌شود که نقش اکولوژیکی مهمی در کاهش سرعت سیلاب‌ها وجلوگیری از اثرات تخریبی سیل‌های رودخانه سرباز و طوفان‌های دریایی دارد .

پوشش گیاهی منطقه،  انجیر معابد – درخت شیریش – درخت چش ( با شاخه‌های بسیار مرتب و سبز و چوب محکم و خراب نشدنی) است.

انجیر معابد

 

چش

باران‌های موسمی با شدت بسیار زیاد از ویژگیهای آب و هوایی این منطقه وسایر نقاط سواحل عمان و خلیج فارس است .رودخانه سرباز در منطقه باهو کلات از کوه‌های بیرک در بالای سد( پیشین ) سرچشمه می‌گیرد. نام رود خانه سرباز است و پایین سد به نام باهوکلات معروف است .چشم انداز این منطقه از رودخانه سرباز (باهو کلات ) ، تلفیقی است از سواحل رودخانه ای و اراضی تالابی با تالاب‌های کوچک متعدد که احتمالاٌ این چشم انداز در سال‌های پر آبی و کم آبی قابل تغییر است .

سد پیشین

 

گیاهانی چون نی و لویی اطراف تالاب را گرفته است.

در قسمت‌های مصبی آن، جنگل حرا و جود دارد، که گفته می‌شود این جنگل‌ها وسعتی بیش از ۲۰۰هکتار را دارا است .

قابل ذکر است که هر چه از رودخانه دور شویم پوشش گیاهی منطقه کم و حتی فاقد پوشش می‌شود .گیاهان اطراف تالاب : کهور – کنار – خرزهره – لویی و نی و کرچک است . گیاهی در کنار تالاب آزادی در مسیر رود باهو کلات دیدیم که برگهای پهن و گوشتی و گلهای بنفش مجتمع دارد . برگهایش به گفته محلی‌ها سمی است به آن شمس استبرق می‌گویند .

نی

 

لویی
کنار
خرزهره
شمس استبرق
کهور
کرچک

 

گفته شده است که در این تالاب بیش از ۴۰ گونه پرنده تا کنون شناسایی شده است که ۱۳ گونه آن بومی و بقیه مهاجر هستند . از پرندگان این منطقه می‌توان به گیلانشاه بزرگ و گیلانشاه حنایی و حواصیل هندی – عقاب ماهیگیر – بالابان – هوبره ، مینا و سارکپه چشم سفید اشاره کرد.

گیلانشاه
گیلانشاه حنایی
حواصیل هندی
عقاب ماهیگیر
بالابان
هوبره
مینا
سارکپه چشم سفید

به علت وجود سواحل شنی حضور تعداد زیادی از لاک پشت‌های دریایی برای تخم گذاری در این منطقه به ثبت رسیده که شامل لاک پشت عقابی است.

لاک پشت عقابی