قوس 16, 1396 13:56 Asia/Kabul
  •  امریکا – اسراییل هر روز یاغی تر از دیروز

 دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، با وجود مخالفت های گسترده منطقه ای و جهانی اعلام کرد: آمریکا قدس را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت می شناسد.

سوال این است که ایا امریکا  با اجرای این سناریو بدنبال  ماجراجویی های تازه ای در منطقه است ؟

نزدیک به هفتاد  سال است  که  سرزمین فلسطین  اشغال شده ودر خلال این سال ها سرزمینهای بیشتری ازکشوهای اسلامی هدف تعرض واشغال صهیونیستها  قرار گرفته است . اکنون نیز پیام امریکا به ملت های منطقه و بویژه  ملت مظلوم فلسطین ؛ تثبیت این اشغالگری است  .البته اعلام پایتختی قدس برای اسراییل به معنای آن نیست که امریکایی ها پیشتر چنین هدفی نداشتند .امریکا قبلا نیز سعی کرده بود  موضوع  انتقال سفارت به بیت المقدس را اجرایی کند اما برخی ملاحظات  مانع از عملیاتی کردن این تصمیم شده بود.اما اینکه چرا ترامپ در این مقطع  این موضوع را با وجود همه مخالفت ها و چالش های پیش رو علنی کرده است جای تامل دارد.

ظاهرا نگرانی از وضعیت وخیم اسراییل در منطقه و مشکلات داخلی  در درون رژیم صهیونیستی  سبب شده بود  تا مقامات  امریکا  منتظر تغییرات تازه ای درمنطقه باشند تا شاید بتوانند ازوضعیت جدید برای تثبیت وضعیت  اسراییل استفاده کنند؛ اما اکنون این محاسبه غلط از آب در آمده است . داعش در سوریه و عراق شکست  خورده و سناریو عربستان در تجاوز به یمن  نتوانسته به اهداف خود برسد.

در حال حاضر اسراییل  در موقعیت بسیار ضعیف تری قرار دارد و  در سیاست های منطقه ای به شدت سرخورده و دچار چالش شده است .  در این شرایط حساس ،ترامپ  سعی دارد شکاف ها در بین کشورهای اسلامی را  افزایش دهد . اظهارات چند روز قبل نتانیاهو  و پرده برداری از روابط پنهان اسراییل  با برخی کشورهای عربی بویژه عربستان؛ در تحلیل این جریان حائز اهمیت است .

در این وضعیت ، شروع بحرانی تازه می تواند به فرصتی  برای  راه انداختن منازعات جدید در منطقه تبدیل شود  تا  امریکا و اسراییل بزعم خود یکبار برای همیشه نسخه فلسطین را در هم بپیچند. این تعرض    در واقع قطعه دیگری از نقشه جدید خاورمیانه است  .  وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب در بیانیه ای، تصریح کرد تصمیم تحریک آمیز آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی  نیات شوم دولت آمریکا را  رسوا و باعث بی اعتبار کردن بیشتر این کشور نزد آن دسته از طرف هایی شد که هنوز به بیطرفی آمریکا در روند سراب گونه مذاکرات سازش باور دارند. 

شکی نیست که این اقدام به همه تردیدی هایی که برخی جناح های سازشکار درباره امکان به نتیجه رسیدن  گفت وگوهای سازش کارانه با اسراییل داشتند ؛ پایان داد .تجربه اما نشان داده است  مسئله فلسطین بعنوان مسئله اول جهان اسلام  به اقداماتی بیش از محکومیت های لفظی نیاز دارد وباید با  پیگیری های جدی تر  این تعرضات و افشای  ماهیت این نقشه شوم در مجامع  بین المللی و نشست های فوق العاده سازمان همکاری اسلامی ، نشان داده شود که تصمیم امریکا در مورد قدس تعرض به حقوق همه مسلمانان است که   بدون هزینه  نخواهد بود