سنبله 09, 1395 18:20 Asia/Kabul
  • گردهمایی رهبران ادیان در آمریکا در حمایت از مسلمانان

رهبران ادیان مختلف روز یکشنبه در شهر «کنکورد» در ایالت «نیوهمپشایر» آمریکا برای حمایت از مسلمانان گردهم آمدند. این نشست با عنوان «به همسایه‌ات عشق بورز» برگزار شد تا سران ادیان مختلف به چاره جویی برای بهبود شرایط مسلمانان و حمایت از آنان بپردازند.

 

"کریس شولتز"رئیس شورای بین‌ادیان شهر کنکورد این برنامه را راهی برای گردهم آوردن پیروان ادیان مختلف و بررسی راهکارهایی برای حمایت از مسلمانان به ویژه پس از کشته شدن امام جماعت مسجد نیویورک و دستیارش توصیف کرد.

با وقوع برخی حوادث تروریستی در ماههای اخیر در آمریکا از جمله تیراندازی در "سن برناردینوی" کالیفرنیا در 2 دسامبر 2015 و همچنین تیراندازی در یک باشگاه شبانه درشهر "اورلاندو" ایالت فلوریدا در 12 ژوئن 2016 که دهها کشته و مجروح بر جای گذاشت، اسلام ستیزی در آمریکا به نحو بی سابقه ای تشدید شده است.

حمله به مساجد و آتش زدن اماکن عبادی اسلامی،‌ حملات فیزیکی و لفظی علیه مسلمانان و ‌تبعیض علیه پیروان اسلام در زمینه تحصیل و شغل، نمونه‌هایی از اسلام‌هراسی در جامعه آمریکا است. در عین حال رسانه های غربی ، در اقدامی هماهنگ با دولتهای غربی ، حملات تبلیغاتی گسترده ای را علیه اسلام و مسلمانان سازماندهی کرده و به طور عمدی تلاش می کنند تا اسلام را مساوی افراط گرایی نشان داده تا بدین ترتیب زمینه برای تحت فشار گذاشتن و حمله علیه مسلمانان از جمله در آمریکا بیش از پیش فراهم شود. وقوع حملات تروریستی اخیر در آمریکا باعث شده تا راست گرایان افراطی در آمریکا برای پیشبرد اهداف خود بخصوص افزایش ستیزه با اسلام و ایجاد جو روانی علیه مسلمانان از آنها سوء استفاده نمایند.در این میان دونالد ترامپ نامزد نهایی حزب جمهوری خواه برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تلاش کرده تا با ارائه پیشنهاداتی علیه مسلمانان نظر مردم آمریکا را بخود جلب کرده و به افزایش محبوبیت اش کمک نماید. از جمله پس از حوادث تروریستی سن برناردینو و اورلاندو ، ترامپ در اظهاراتی اسلام‌ستیزانه خواستار ممنوعیت کامل ورود مسلمانان به امریکا شد. در واقع اظهارات اسلام ستیزانه ترامپ، بهانه لازم را برای راست گرایان و نژاد پرستان در آمریکافراهم کرد وحملات علیه مراکز اسلامی و مسلمانان در آمریکا سیری صعودی به خود گرفت.از جمله موارد مهم در این زمینه ترور امام جماعت مسجدی در نیویورک بود که واکنش خشمگینانه مسلمانان آمریکا را بدنبال داشت. شورای روابط آمریکا و اسلام نیز چندی قبل در بیانیه ای اعلام کرد که از زمان حملات پاریس و سن برناردینوی کالیفرنیا، حملات علیه مساجد و مسلمانان در آمریکا افزایش یافته است.

این شورا در گزارشی هشدار داد که میزان احساسات منفی نسبت به مسلمانان تابع فضای سیاسی در داخل آمریکا است ودر این راستا به درخواست ترامپ در مورد جلوگیری از ورود مسلمانان به آمریکا اشاره کرد.

در مجموع اسلام ستیزی و تشدید فشارها به مسلمانان آمریکا اکنون در قالب های مختلفی به اجرا در آمده است که از جمله می توان به حمله به مساجد و آتش زدن اماکن عبادی اسلامی،‌ حملات فیزیکی و لفظی علیه مسلمانان و حتی غیرمسلمانانی که ظاهر خاورمیانه‌ای دارندو ‌تبعیض علیه پیروان اسلام در موارد مختلف تحصیلی و شغلی ، اشاره کرد.البته اقدامات اسلام ستیزانه در آمریکا همسو با سیاست کلی گسترش اسلام هراسی توسط غربی ها انجام می شود .در مقابل این موج اسلام هراسی ، انجام اقداماتی مانند گردهمایی رهبران ادیان در آمریکا می تواند به اقدامات نمادین مانند ابرازحمایت از جامعه مسلمانان آمریکا ، ونیز یافتن راه کارهای عملی برای مقابله با اسلام ستیزی وکاهش فشار به مسلمانان کمک شایانی نماید./

 

کلیدواژه