گزارش گوترش به شورای امنیت در آستانه نشست کمیسیون مشتر ک برجام
(last modified Wed, 13 Dec 2017 06:49:32 GMT )
قوس 22, 1396 11:19 Asia/Kabul
  • گزارش گوترش به شورای امنیت در آستانه نشست کمیسیون مشتر ک برجام

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت، از پایبندی کامل ایران به برجام خبر داد. دبیر کل سازمان ملل در این گزارش با انتقاد از خودداری رئیس جمهور آمریکا از تأیید پایبندی ایران به توافق هسته ای گفت: اقدام ترامپ آینده این توافق را در ابهام فرو برده است و بازگرداندن تحریم ها می تواند آینده توافق هسته ای ایران را تهدید کند.

انتشار این گزارش در آستانه  نشست کمیسیون مشترک برجام ،که قرار است امروزچهارشنبه در وین تشکیل شود ؛ بار دیگر دروغ بودن ادعاهای امریکا و جو سازی های ترامپ در خصوص برجام را آشکار کرد .

 برجام به تدریج در حال تبدیل شدن به موضوعی فراتر از مسائل تحریم های هسته ای است. ترامپ تصمیم در باره برجام را به کنگره محول کرده است  و طبق قانون، کنگره دو ماه وقت داشت که تصمیم خود را  اعلام کند . تا چند روز دیگر این مهلت به پایان می رسد و بعد از 15 دسامبر ، رئیس جمهور امریکا ممکن است هر تصمیمی بگیرد. 

 سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در حاشیه همایش قدرت های بزرگ و امنیت منطقه ای در غرب آسیا در جمع خبرنگاران گفت : ترامپ و دولت جدید امریکا می گویند باید برجام را که باعث قدرتمندتر شدن ایران شده است از بین برد، اما اروپا و شورای امنیت جلو آن ایستاده اند.

عراقچی معتقد است  کسانی که فکر می کنند حمایت اروپا از برجام به خاطر فقط منافع اقتصادی است ،در اشتباه هستند چرا که منافع اقتصادی برجام برای اروپا به مراتب از منافع اقتصادی با امریکا کمتر است و اروپا هیچ وقت بازار 19 تریلیون دلاری امریکا را به خاطر بازار کوچک ایران از دست نمی دهد.

در آخرین نشست شورای وزیران اتحادیه که در لوکزامبورگ برگزار شد آنها گفتند که برجام مولفه مهمی در امنیت اروپاست. از آن به بعد همه مقامات اروپایی به این امر اشاره می کنند که برجام با امنیت اروپا مرتبط است.

اما،طرف دیگر برجام حمهوری اسلامی ایران است که برجام را نه بخاطر منافع اروپا ویا فشارامریکا پذیرفت، بلکه در چار چوب اعتماد سازی و پایان دادن  به این جریان ساختگی از طریق گفت و گو؛ وارد توافقی چند جانبه با پشتوانه شورای امنیت شد و  برجام را امضا کرد ، در حالیکه  هنوز مسایلی  وجود دارد که مغایر با روح و اصل برجام است .البته هدف از مانع تراشی ها در اجرای کامل برجام واضح است .امریکا و برخی کشورهای اروپایی هدف شان باز کردن فصل تازه ای از گفت و گو با هدف  مهار توانمندی دفاعی ایران و دیکته کردن سیاست های منطقه ای به ایران است . ایران اما به هیچ وجه اجازه نمی دهد درخصوص توانمندی های دفاعی و در رأس آنها توانمندی های موشکی اش مذاکره ای انجام شود. بدیهی است اگر امریکا و یا اروپا موضوعات امنیتی و دفاعی را وارد بحث کنند برجام را ازدست خواهند داد .آنچه مسلم است در این روند نمی توان در مسیربرجام  با دو مقصد حرکت  کرد  .ظاهرا اروپایی ها مایل نیستند ، ایالات متحده را برای خروج از برجام همراهی کنند .بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا هم درمذاکراتش در تهران همین موضع را تکرار کرد. اما نباید فراموش کرد که برجام توافق جمعی است و آنگونه که راه ورسم تعاملات و توافقا ت بین المللی است ،همه طرف ها باید به تعهدتشان عمل کنند.