سنبله 10, 1395 11:29 Asia/Kabul
  • نیکولای ملادینوف ، نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل در امور خاورمیانه
    نیکولای ملادینوف ، نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل در امور خاورمیانه

نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل در امور خاورمیانه گفت هیچ چشم انداز روشنی از مذاکرات سازش وجود ندارد.

نیکولای ملادینوف ، نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل در امور خاورمیانه گفت هیچ چشم انداز روشنی از مذاکرات سازش وجود ندارد و تحولات اخیر در سرزمین های اشغالی به وخامت بحران فلسطین انجامیده است . وی افزود توسعه طلبی و رفتار ضد صلح اسرائیل در سالهای اخیر ، بحران حدود 7 دهه ای فلسطین را تشدید کرده است . اذعان سازمان ملل به دورنمای تاریک مذاکرات سازش درحالی است که انفعال سازمان ملل و شخص سرمنشی سازمان در روند بحران فلسطین ، فرصت لازم را به رژیم اسرائیل برای ادامه جنایاتش داده است .

چندی پیش جنیفر ولش ، مشاور ویژه سرمنشی سازمان ملل از بی ثباتی این سازمان به ویژه شورای امنیت در مواجهه با مسئله فلسطین انتقاد کرد . وی گفت سازمان ملل به ویژه شورای امنیت هیچگاه درباره فلسطینی ها ثابت قدم نبوده اند . نگاهی به اقدامات جامعه بین الملل در بحران فلسطین نشان می دهد که انفعال سازمان ملل در حل این بحران و نیز تمرکز آن بر راه حل های توطئه جویانه حامیان این رژیم در تطویل و تشدید بحران و اشغالگری رزیم صهیونیستی در منطقه موثر بوده است . تلاشهای سازمان ملل در قالب تشکلهای بین المللی و منطقه ای نیز نتوانسته است کمکی به حل بحران فلسطین کند . در این زمینه می توان به کمیته چهار چانبه خاورمیانه اشاره کرد که سازمان ملل نیز عضو آن است . گروه چهار جانبه صلح خاورمیانه متشکل از آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل در سال 2002 برای میانجیگری در روند صلح اسرائیل و فلسطینی ها به وجود آمد ، اما تا کنون به موفقیت چندانی دست نیافته است .

مجامع بین المللی و اتحادیه های منطقه ای درحالی بر حل بحران فلسطین از طریق روند سازش تکیه می کنند که در مدت ربع قرنی که ازآغاز این روند می گذرد بارها بی نتیجه بودن و زیانبار بودن آن برای فلسطینی ها به اثبات رسیده و به اذعان مقامات فلسطینی و سازمان ملل ، روندی شکست خورده است .

حمایت همه جانبه دولتهای غربی به ویژه آمریکا از رژیم اسرائیل و رفتار انفعالی مقامات سازمان ملل با این رژیم ، به منزله چراغ سبز به اسرائیل برای تشدید جنایاتش محسوب می شود . آمریکا با استفاده از حق ناعادلانه وتو بارها مانع صدور قطعنامه ای محکم علیه رژیم صهیونیستی شده و تلاشهای جهانی جهت اتخاذ تدابیر جدی علیه این رژیم را ناکام گذاشته است .

آمریکا با این عملکردش حتی از سرزنش شدن اسرائیل به علت جنایاتش علیه مردم فلسطین در شورای امنیت سازمان ملل نیز ممانعت کرده است . اقدامات دولتهای غربی ، معدود فعالیتهای سازمان ملل در خصوص برخورد با رژیم جنایتکار صهیونیستی را عقیم گذاشته است و این موضوع انتقاد شدید افکار عمومی را در پی داشته است .

این در حالی است که تعلل جامعه بین المللی نیز در رسیدگی به جنایات اسرائیل عملا" نقش موثری در تداوم جنایات اسرائیل داشته است و چنین رفتاری عملا" یک حاشیه امنی را برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است که این موضوع انتقادات گسترده افکار عمومی را از عملکرد سازمان ملل و مقامات آن بر انگیخته است .

 

 

کلیدواژه