پیام وحدت ایران برای مبارزه با صهیونیسم
(last modified Thu, 14 Dec 2017 04:05:37 GMT )
قوس 23, 1396 08:35 Asia/Kabul
  •  پیام وحدت ایران برای مبارزه با صهیونیسم

حسن روحانی روز چهارشنبه در نشست فوق‌العاده سران کشورهای عضو «سازمان همکاری‌ اسلامی»، به ریشه‌یابی دلایل گستاخی رئیس‌جمهور آمریکا در قبال بیت‌المقدس پرداخت و این گستاخی را ناشی از تلاش‌های برخی دولت‌های منطقه برای نزدیکی به رژیم اشغالگر قدس ارزیابی کرد.

اشاره روحانی به برخی تلاش‌ها در جهان اسلام برای همسویی با رژیم صهیونیستی بود که در راستای سناریوی ایران‌هراسی پی گرفته می‌شود.

رئیس‌جمهور در رابطه با موضوع انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس گفت: «به عقیده من آنچه بیش از هر چیز دیگری محرک و مشوق این تصمیم‌گیری بوده، تلاش برخی برای ایجاد ارتباط با رژیم صهیونیستی و هماهنگی و همکاری با آن رژیم است که بجای مقابله با تهدیدهای صهیونیست‌ها، در همراهی با آمریکا و رژیم صهیونیستی، نسخه‌هایی را برای آینده فلسطین تجویز می‌کنند که در صورت عملی شدن، صهیونیست‌ها برای همیشه بر فلسطین مسلط خواهند شد

خط تفرقه در جهان اسلام که از سوی برخی دولت‌های منطقه و بازیگران فرامنطقه ای پی گرفته می‌شود، می‌کوشد تا مساله اصلی جهان اسلام را نه آزادی فلسطین، بلکه وحشت از قدرت روبه فزونی ایران معرفی کند. این خطای محاسباتی باعث شده تا برخی رژیم‌های وابسته، به‌جای حفظ اتفاق‌نظر برای مبارزه با رژیم صهیونیستی، به‌فکر نزدیکی به تل‌آویو افتاده و فرصت برای تضعیف جهان اسلام را فراهم آورند.

نمونه چنین اقدامی، اعزام هیئتی از سوی آل‌خلیفه به سرزمین‌های اشغالی برای گفت‌وگو با صهیونیست‌ها بود. راهبردی که نشان داد دولت بحرین به‌جای قرار گرفتن در کنار مسلمانان، از پشت به جنبش انتفاضه مردم فلسطین خنجر می‌زند.

با این وجود حسن روحانی در اجلاس  روز چهارشنبه  بر وحدت میان کشورهای اسلامی بر سر مساله فلسطین تاکید کرد. او گفت: « اگر در برخی از مسائل با هم اختلاف نظر داریم، اما در مورد دفاع از قدس و آرمان فلسطین نباید اختلافی داشته باشیم. همه معضلات جهان اسلام از طریق گفتگو قابل حل است. تنها از طریق وحدت اسلامی است که بهتر می‌توان از حقوق امت اسلام و قدس حمایت کنیم

دعوت روحانی به صلح در شرایطی است که او این هفته در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، دو شرط را برای حل اختلافات میان تهران و ریاض مطرح کرد. یکی از این دو شرط، قطع روابط پنهانی آل‌سعود با رژیم صهیونیستی بود و دیگری هم قطع بمباران مردم یمن.

بنابراین رئیس‌جمهور در نشست ویژه سران کشورهای عضو «سازمان همکاری‌ اسلامی» درحالی بار دیگر پیشنهاد ایران برای گفت‌وگو و وحدت در درون جهان اسلام را مطرح کرد که روشن است پیش‌نیاز این وحدت و همدلی، قطع مناسبات پیدا و پنهان دولت‌های مرتجع منطقه با صهیونیست‌هایی است که کوشش می‌کنند با دمیدن بر آتش اختلافات، موضوع فلسطین را از اولویت کشورهای اسلامی خارج کرده و به اقدامات تجاوزکارانه خود شتاب دهند.

در همین راستا روحانی در نشست روز چهارشنبه ، یادآور شد: موضوع فلسطین باید به موضوع اوّل جهان اسلام برگردد. با شکست داعش در عراق و سوریه و لزوم تداوم مبارزه با دیگر گروه های تروریستی، نباید از خطرات رژیم صهیونیستی از جمله زرادخانه هسته‌ای این رژیم که کلّ جهان را مورد تهدید قرار می‌دهد غافل باشیم.

اینکه پیام وحدت ایران در نشست روز گذشته تا چه اندازه در عمل، جهان اسلام را به یکدیگر نزدیک می‌کند، مساله‌ای است که افکارعمومی جهان به دقت آن را پیگیری می‌کند.