سفیر افغانستان در تهران توقف روند تائید و صدور تذکره برای مهاجرین افغان را رد کرد
(last modified 1396-09-25T08:18:37+00:00 )
قوس 25, 1396 12:48 Asia/Kabul

سفیر افغانستان در تهران برخی گزارش ها مبنی بر توقف روند تائید و صدور تذکره های تابعیت برای مهاجرین افغان را رد کرد

سفیر افغانستان در تهران برخی گزارش ها مبنی بر توقف روند تائید و صدور تذکره های تابعیت برای مهاجرین افغان را رد کرد و گفت: هیچ ابلاغی در این خصوص از وزارت خارجه افغانستان دریافت نشده است.

نصیر احمد نور در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به خبرهای منتشر شده در خصوص توقف روند تائید و صدور تذکره در کنسولگری افغانستان در مشهد اظهار داشت: هر دستوری در این خصوص باید از وزارت خارجه افغانستان و ابتدا به سفارت برسد که چنین چیزی رخ نداده است.

وی یادآور شد با توجه به اینکه دریافت پاسپورت الکترونیکی برای اتباع افغانستان از نظر قانونی به داشتن تذکره تابعیت منوط شده مهاجرین افغان دچار مشکلات فراوانی بودند به همین دلیل با تلاش فراوانی که صورت گرفت تیم توزیع تذکره تابعیت افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران مستقر شد و از حدود سه ماه قبل در تهران و مشهد فعال شده است.

سفیر افغانستان در تهران عنوان کرد: این تیم برای کسانی که تذکره ندارند تذکره صادر می کند و تذکره های قدیمی افراد هم مورد تائید قرار می گیرد و پس از آن کسانی که نیاز به پاسپورت الکترونیکی دارند می توانند تقاضای خود را مطرح کنند.

به گفته این مقام افغان پاسپورت های دستنویس آهسته آهسته اعتبار خود را از دست می دهند و دولت جمهوری اسلامی ایران خواستار آن بود که برای مهاجرین افغان پاسپورت های الکترونیکی صادر شود از اینرو تیم صدور و تائید تذکره فعال شد و کارش هم هنوز ادامه دارد.

آقای نور یادآور شد سفارت افغانستان در جمهوری اسلامی ایران یک ارگان دولتی است، فعالیت های آن مبتنی بر شایعات نیست و هر تغییری در روند کار آن باید از مجرای وزارت امور خارجه باشد و رسماً به سفارت ابلاغ شود. تاکنون هم دستوری در مورد توقف روند قبلی ابلاغ نشده است بنابراین سفارت همچنان به روند تائید و صدور تذکره ادامه می دهد.

وی بیان کرد: البته تعداد متقاضیان بسیار زیاد است و جمهوری اسلامی ایران هم اولین کشوری است که این برنامه در آن پیاده شده، صدور پاسپورت های الکترونیکی برای مهاجران افغان هم آغاز شده است، اکنون این برنامه در کشورهای دیگر هم راه اندازی شده است.

نور گفت: البته از آنجا که مشکلاتی در مورد صدور تذکره برای بخشی از مردم وجود دارد، بحث هایی برای آسان تر شدن روند و حل مشکلات مهاجرین برای دریافت پاسپورت های الکترونیکی مطرح شده اما هنوز از وزارت خارجه موردی ابلاغ نشده و آنچه به سفارت ابلاغ نشده طبعاً به کنسولگری افغانستان در مشهد هم ابلاغ نشده است.

 

کلیدواژه