نشست گروه دوستی پارلمانی ایران و افغانستان؛ مثبت و تاثیرگذار
(last modified Mon, 18 Dec 2017 11:41:45 GMT )
قوس 27, 1396 16:11 Asia/Kabul

سفر هیات پارلمانی افغانستان به تهران و نشست گروه دوستی پارلمانی دو کشور مثبت و اثرگذار بود

رئیس هیات ایرانی گروه دوستی پارلمانی ایران و افغانستان سفر هیات پارلمانی افغانستان به تهران و نشست گروه دوستی پارلمانی دو کشور را مثبت و اثرگذار دانست.

کورش کرم پور گفت: در این نشست مسایلی مانند مساله مرزی، مبارزه با مواد مخدر و تروریزم و نیز مسایل مربوط به دانشجویان     بین دو کشور مطرح و مقرر شد که از سوی وزارتخانه های مربوطه بصورت جدی پیگیری شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افغانستان اظهار داشت: در نشست در رابطه با مساله دانشجویان افغان در ایران و دانشجویان افغان که در شعبات دانشگاه های آزاد و پیام نور در افغانستان درس می خوانند و مشکلاتی که دارند صحبت شد و پیگیری آن در دستور کار قرار گرفت. در رابطه با مبارزه با تروریزم صحبت هایی صورت گرفت و قر ار شد که آن را با حساسیت بیشتر پیگیری کنیم، در خصوص مبارزه با مواد مخدر قرار شد که اقدامات بیشتر و برنامه ریزی شده تری از سوی دو کشور داشته باشیم و مقرر شد که هیات پارلمانی ایران در اولین فرصت به افغانستان سفر داشته باشد و مسایل مطرح شده پیگیری شود.            

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ایران عنوان کرد: مشترکات تاریخی، فرهنگی، زبانی و مذهبی بین دو کشور برای ما دارای اهمیت است و ما را ملزم می کند در کنار هم قرار داشته باشیم. زمانی که موفقیت، سربلندی، عزت و امنیت دو کشور بر همدیگر تاثیر مستقیم دارد، دو کشور شهدای مشترک دارند، مجاهدان دو کشور در یک سنگر مبارزه می کنند و تروریست ها ملت افغانستان و ملت ایران را دشمن خود می دانند طبیعی است که دو کشور باهم نزدیک باشند.

وی افزود: وقتی همه این ها را در کنار هم قرار می دهیم به وظیفه بسیار بزرگی پی می بریم که بر عهده داریم که همانا برادری، همراهی و همدردی است. ما نگران اوضاع امنیتی افغانستان هستیم زیرا شاهد افزایش فعالیت گروه های تروریستی بویژه داعش می باشیم و نگران افزایش تولید مواد مخدر هستیم. نیروهای امنیتی افغانستان در مبارزه با مواد مخدر شهید می دهند چنانکه ایران هم در این راه شهدای زیادی تقدیم کرده است. جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان همچنان در خط مقدم مبارزه با تروریزم قرار دارند که نقاط مشترک زیادی را ترسیم می کند.

کوروش کرم پور تاکید کرد: ما معتقدیم که افغانستان نباید جولانگاه تسویه حساب های سیاسی دولت ها قرار بگیرد، نگران دخالت های برخی کشورها هستیم که در گذشته و حال نشان داده اند در جهت عزت، سربلندی و استقلال کشورهای منطقه حرکت نمی کنند. یک کشور اسلامی مانند عربستان به جای اینکه در جهت برقراری صلح، امنیت، آرامش، توسعه و عمران و آبادی کشورهای اسلامی بویژه افغانستان حرکت کند در مسیر دشمنان قسم خورده اسلام حرکت می کند. از سوی دیگر استراتژی تعریف شده دونالد ترامپ در مورد افغانستان و منطقه بسیار مبهم، تفرقه انگیز، غیر مسوولانه و نگران کننده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ایران همچنان خاطرنشان کرد: با تلاش دولت افغانستان باید صلح و امنیت در این کشور برقرار شود و جمهوری اسلامی ایران از آن حمایت می کند. 

رئیس هیات ایرانی گروه دوستی پارلمانی ایران و افغانستان گفت: هر قدر افغان ها و ایرانی ها باهم مراوده داشته باشند بویژه در عالم دوستی و فرای از مسایل دیپلماتیک، بسیاری از مسایل قابل حل خواهد بود. دیدگاه های نمایندگان پارلمان افغانستان هم در این زمینه بسیار مثبت و سازنده است.

وی اضافه کرد: ملت افغانستان با دو ابرقدرت متجاوز مبارزه کرده اند، این ملت می تواند قدرتمند باشد اما ضعیف نگه داشته شده، در حالیکه اگر این ملت سرنوشت خود را به دست بگیرد و دخالت های غیر مسوولانه و منفعت طلبانه و تفرقه انگیزی که از سوی ابرقدرت ها و برخی از دولت های منطقه صورت می گیرد در رابطه با افغانستان و کشورهای منطقه نباشد پیشرفت های قابل توجهی حاصل خواهد شد.

 

کلیدواژه