دولت افغانستان باید برای نابودی گروه تروریستی-تکفیری داعش تلاش جدی کند
(last modified 1396-09-28T08:39:45+00:00 )
قوس 28, 1396 13:09 Asia/Kabul

دولت این کشور وظیفه دارد برای محو و نابودی گروه تروریستی-تکفیری داعش نهایت سعی و تلاش را داشته باشد

کارشناس و فعال سیاسی-فرهنگی افغان گفت: دولت این کشور وظیفه دارد برای محو و نابودی گروه تروریستی-تکفیری داعش نهایت سعی و تلاش را داشته باشد.

دکتر سید وحید ظهوری حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: گروه های تروریستی از سال ها قبل در افغانستان فعالیت داشته اند اما امروز شاهد حضور و فعالیت گروه تروریستی داعش هم در این کشور هستیم، اگرچه این گروه تروریستی-تکفیری در برخی کشورها مانند عراق و سوریه فعالیت داشت اما تصور نمی شد که در افغانستان هم به فعالیت آغاز کند.

عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر عنوان کرد: اگرچه در ابتدا طالبان به عنوان حلقه وصل داعش به افغانستان عمل کردند اما وقتی دیدند موقعیت خودشان رو به ضعف است با این گروه برخورد کردند هرچند یک نکته مهم این است که طالبان بازیچه قدرت های بزرگ خارجی است و داعش هم با حمایت همین قدرت ها فعالیت می کند و طالبان به نوعی موظف بودند از داعش حمایت کنند.

وی افزود: دولت افغانستان در برخورد با تروریست ها ضعیف عمل کرده و برنامه مصالحه ملی و صلح با طالبان نیز به جایی نرسید، خارجی ها هم نتوانستند طالبان را شکست دهند و شرایط آهسته آهسته به ظهور داعش منجر شد.

این کارشناس سیاسی گفت: از سوی دیگر حضور گروه هایی مانند طالبان و داعش و ناامنی ها در افغانستان زمینه ادامه حضور نیروهای خارجی را در این کشور مساعد می کند، امریکایی ها هم به همین بهانه در افغانستان حضور دارند در حالی که اسناد مربوط به حمایت آن ها از طالبان و داعش وجود دارد، به هر صورت امروز افغانستان درد حضور داعش جنایتکار را می کشد و این دولت است که باید ضمن استفاده از توان و ظرفیت مردم در برابر گروه های تروریستی و جنایتکار، از آن ها حمایت لازم را هم داشته باشد.

ظهوری حسینی در رابطه با اعلام آمادگی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای کمک به افغانستان در جهت بهبود اوضاع امنیتی و تاکید بر همکاری مشترک روسیه و امریکا برای مبارزه با تروریزم گفت: پوتین خودش هم می داند که امریکا از داعش حمایت کرده و در عملکرد خود صادق نیست.

به گفته این فعال سیاسی-فرهنگی افغان برنامه هایی که برای گسترش فعالیت داعش به شمال افغانستان و تحت تاثیر قرار دادن کشورهای شمالی افغانستان وجود دارد و همچنان تهدید امنیت روسیه توسط داعش رئیس جمهور آن کشور را واداشته که به نحوی با امریکا وارد معامله شود چنانکه خبرهایی هم در رابطه با معامله روس ها با طالبان برای مقابله با داعش منتشر شده است.

ظهوری حسینی اظهار کرد: در صورتی که چنین خبرهایی صحت داشته باشد می تواند سبب تقویت طالبان از یک سو و تقویت داعش از سوی دیگر شده و افغانستان بار دیگر به میدان جنگ قدرت ها تبدیل شود.

وی اضافه کرد: ورود روسیه به مساله افغانستان هم خلاف تصور برخی، کمکی به بهبود اوضاع این کشور نمی کند چنانکه مردم افغانستان نتایج ناگوار حضور اتحاد جماهیر شوروی سابق را در کشورشان دیدند و روسیه کنونی هم وارث شوروی سابق است.

 

کلیدواژه