قوس 30, 1396 15:41 Asia/Kabul
  • افشای تحرکات آمریکا برای ایجاد داعش جدید

معاون وزیر خارجه سوریه با اعلام اینکه آمریکا از گروه تروریستی جدیدی بنام "نیروهای دموکراتیک سوریه " (قسدQSD ) حمایت می کند ، اعلام کرد؛ هر کس علیه دولت قانونی این کشور سلاح به دست گیرد ، تروریست است . «فیصل مقداد» ، معاون وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگو با شبکه «العالم» اظهار داشت :  " نیروهای دموکراتیک سوریه  (قسد ) در خدمت آمریکا و علیه ملت و دولت سوریه در شمال شرق این کشور فتنه انگیزی می کند. "

محافل سیاسی سوریه با  توجه به اینکه واشنگتن برای تامین منافع سلطه جویانه خود و اسرائیل هدفش طولانی کردن بحران در سوریه است ، بر ضرورت خروج آمریکایی ها از این کشور تاکید دارند. تحولات منطقه در دهه های اخیر نشان می دهد  هر کجا آمریکا به طور مستقیم دخالت نظامی کرده ، همه چیز نابود شده است و گروههایی ویرانگر و شرور از مناطق تحت اشغال آمریکا  سر بر آورده اند. مقامات آمریکایی به انحاء مختلف در صدد ادامه حضور خود در سوریه و عراق در دوران پسا داعش است و از اینرو مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که علیرغم شکست داعش نیروهای خود را از این دو کشور خارج نخواهند کرد .  در چنین فضایی  نیروهای به اصطلاح ائتلاف درصدد تشکیل گروه مسلح جدیدی از تروریست‌های داعشی باقی مانده و دیگر گروه‌های تروریستی در شمال شرق سوریه است.

آمریکایی‌ها هیچ‌گاه نابودی داعش را نمی‌خواستند، ‌بلکه خواسته آنها تداوم وجود داعش در منطقه بود تا ابزاری برای فشار آمریکا بر نظام‌های مستقل در منطقه و بهانه‌ای برای حضور نظامی اشغالگرانه‌اش باشد. اکنون که پایان داعش در سوریه و عراق اعلام شده است آمریکایی‌ها در حال طراحی سناریوهای جدیدی هستند. نخست آنها می‌خواهند به بهانه تداوم پاکسازی داعش، حضور نظامی خود را در کشورهای عراق و سوریه حفظ کنند؛ حضوری غیرقانونی که در این یکی دو سال اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

از سوی دیگر، آنها دست به بدیل‌سازی می‌زنند و به جای داعش، نیروهای جدید  را به صورت وسیع سازماندهی می‌کنند و آموزش می‌دهند و به تجهیزات نظامی مسلح می‌کنند تا به یک نیروی مسلح نظامی با گرایشات تروریستی  در اختیار آمریکا تبدیل شوند.

«حسین حاجی» کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد که در گذر زمان داعش با وجود اینکه همه امکانات خود را به میدان آورد، اما از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، شکست خورد و قادر به سناریوسازی تازه دیگری در منطقه نیست.این کارشناس مسائل خاورمیانه در عین حال هشدار داد، آمریکایی‌ها در دوره «پسا داعش» ممکن است شکل تازه‌ای از داعش را تشکیل داده و رونمایی کنند.

"فواز جرجس " ، تحلیلگر لبنانی تبار ساکن لندن و کارشناس امور خاورمیانه درباره نوع برخورد فریبکارانه رئیس جمهوری آمریکا با  گروه تکفیری - تروریستی داعش و بقایای آن را به شدت مورد انتقاد قرارداد و هشدار داد که  آنچه ترامپ انجام  می دهد منجر به احیای دوباره داعش می شود

ائتلاف آمریکایی به اصطلاح ضد تروریسم نه تنها به  تشکیلاتی جهت  کشتار مردم و نیروهای ارتش  در سوریه و عراق تبدیل شده است و اقداماتش خلل جدی را در روند  مبارزه با تروریسم  ایجاد کرده است بلکه به تشکیلاتی خالق و حامی گروههای تروریستی در منطقه تبدیل شده است . اسناد متعددی از جانب آمریکایی ها وجود دارد که ثابت می کند برخی از مهمترین گروههای تروریستی از جمله داعش ساخته دست خود آمریکایی ها است. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه اسبق آمریکا در کتاب «انتخاب های سخت» به صراحت اذعان می کند که «ما خودمان داعش را ساختیم» . هدف تحرکات ائتلاف آمریکایی به اصطلاح ضد تروریسم در سوریه چیزی جز  تضعیف این کشور و ویرانی کامل زیر ساختهای آن  و نیز ایجاد رعب و وحشت در میان مردم سوریه  به منظور بازداشتن انها جهت هرگونه مقاومتی در برابر تروریست‌ها نیست. نکته قابل تامل آنکه اقدامات ائتلاف آمریکایی به سرکردگی آمریکا از آنجا  که بدنبال مبارزه با تروریستها نبوده و تنها درصدد مدیریت گروههای تروریستی در مسیر اهداف خود است عملا" هیچ تاثیری در زمینه مقابله با تروریسم نداشته است. اهداف و اقدامات ائتلاف متجاوز آمریکایی ، تکمیل کننده نقش گروه های تروریستی در تخریب سوریه و طولانی کردن جنگ و بحران در این کشور بوده است و این بر نگرانی ها از تشدید تحرکات مشکوک و مغرضانه آن افزوده است .  

کلیدواژه