جدی 02, 1396 14:03 Asia/Kabul

آشکار شدن حمایت های پاکستان از گروه های تروریستی از دلایل فشارهای امریکا بر اسلام آباد است

رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات نبراس آشکار شدن حمایت های پاکستان از گروه های تروریستی را از دلایل فشارهای امریکا بر اسلام آباد دانست.

سید حسین اشراق در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: یکی از دلایل فشارهای امریکا بر پاکستان آشکار شدن حمایت اسلام آباد از گروه های تروریستی است که پاکستان همزمان با مداخله در امور افغانستان به حمایت، تشویق و ترغیب آن ها می پردازد و از سوی دیگر با برخی از رقبای امریکا مناسبات جدیدی را ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: پاکستان از گذشته ها روابط نزدیکی با چین داشته و طی سال های اخیر مناسبات نزدیکتری با روسیه برقرار کرده و این ها سبب شده که از امریکا دورتر شود از همین رو امریکا فشارهایی بر پاکستان وارد می کند تا این کشور را بار دیگر تحت کنترل خود داشته باشد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اعلام  وزارت خارجه پاکستان مبنی بر اینکه مقامات امریکایی در رابطه با افغانستان و پاکستان صادق نیستند، در افغانستان حرفی می زند و در پاکستان حرفی دیگر، عنوان کرد: وزارت خارجه پاکستان با کلمات بازی می کند و بر اساس منافع ملی خود حرف می زند چنانکه امریکا هم به دنبال منافع خود است.

اشراق گفت: در سیاست کلی کشورها منافع ملی شان دنبال می شود امریکایی ها هم هرجا که می روند به دنبال منافع خود هستند، مسایل اخلاقی را در روابط با کشورها در نظر نمی گیرند و روابطشان تحت تاثیر منافع استراتژیک شان است.

وی اضافه کرد: کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان هنوز به خودکفایی نرسیده اند، مشکلات داخلی دارند و در رابطه با ارتش و نیروهایشان به امریکا متکی هستند، از همین رو وقتی امریکایی ها به افغانستان و پاکستان کمک می کنند خواسته هایی هم دارند و یکی از خواسته هایشان هم این است که این کشورها باید با امریکا هماهنگ باشند. در غیر اینصورت ایجاد چالش می کند.

 

کلیدواژه