جدی 04, 1396 10:54 Asia/Kabul
  •  ائتلاف های آمریکایی مبارزه با تروریسم ؛ از حرف تا عمل

"علی لاریجانی " رییس مجلس شورای اسلامی در نخستین نشست تخصصی " چالش های مبارزه با تروریسم و نقش همکاری های منطقه ای " که روز یکشنبه در اسلام آباد برگزار شد ؛ ائتلاف امریکایی مبارزه با تروریسم را به چالش کشید .

لاریجانی  با یاد آوری  حضور پر سر و صدای  ائتلاف آمریکا در سال 2001 و ادعای  ریشه کن کردن  تروریسم این  سوال را مطرح کرد که آیا در خلال این سال ها روند گسترش تروریسم رو به نزول بود و یا رو به صعود؟  لاریجانی  خاطر نشان کرد: ائتلافی که آمریکایی ها بوجود آوردند قرار بود تروریسم را در افغانستان ریشه کن کند  و تولید و قاچاق مواد مخدر را نیز در آن کشور از بین ببرد که البته نه توفیقی در ریشه کنی تروریسم و نه توفیقی در از بین بردن مواد مخدر داشتند .

اکنون نیز در سیاست های ادعایی امریکا در مبارزه با تروریسم  تناقض های جدی دیده می شود .

مقام های امریکا  اذعان کرده اند که آنها  داعش را به وجود آوردند ، اما مدعی مبارزه با تروریسم  نیزهستتند . هدف امریکا مبارزه با تروریسم نیست . امریکا در واقع بدنبال  ماجرا جویی های تازه در منطقه است و این  ماجرا جویی بعد از شکست های بزرگ داعش در سوریه  وعراق با تحرکاتی تازه در مورد قدس شروع شد  .

همزمان نیز  اسرائیل تلاش می‌کند، بحران‌های پیچیده و تنش‌های منطقه‌ای را به فرصتی برای دستیابی به اهداف خود تبدیل کند . امریکا  به جای اینکه در پی مبارزه با تروریسم باشد ، به دنبال برقراری نظام منطقه‌ای  با اهداف اسراییل  است و اصرار دارد  که  چنین نظامی راپایه‌های امنیت در منطقه قرار دهد. این در حالی است که اسرائیل تلاش می‌کند، از شرایط آشفته منطقه به نحوی استفاده کند که بحث و مناقشه در خصوص قدس را به سود خود رقم بزند.

آمریکا با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارتخانه خود به آن شهرمنشور سازمان ملل و قانون بین المللی در ممنوعیت اشغالگری، را نقض کرد .

ترامپ همچنین دربیانیه جدید سیاست خارجی خود ایران را به عنوان تهدیدی برای منطقه  معرفی می کند . همزمان نیز نتانیاهو،نخست وزیر رژیم صهیونیستی ادعا کرده است که ایران ریشه درگیری‌ها در غرب آسیاست.این اظهارات  و رفتارها،  قطعات یک پازل هستند که در حال  تکمیل شدن است. نگاهی  به مواضع  مقامات برخی کشورهای عربی منطقه نیز در باره کم اهمیت جلوه دادن مسئله قدس و اتهام سازیهاعلیه ایران همین موضوع را تایید می کند. همه این اقدامات ،از ادعای مبارزه با تروریسم و تشکیل ائتلاف های منطقه ای امریکا  تا  اعلام قدس بعنوان پایتخت اسراییل اشغالگر و همسویی برخی کشورهای مرتجع عربی  حاکی از جریانی مهندسی  شده است که نشان می دهد  امریکا   مسبب  بحران‌های تحمیل شده بر منطقه است .به همین  علت این بحران ها  به سرعت قابل حل و فصل نیست.  پیامد این بحران‌ها اکنون از مرزها عبورکرده و تمام کشورهای منطقه را تحت تاثیر قرار داده است  . اما اکنون ،نه امریکا و نه اسرائیل نمی توانند، خود را از این وضعیت پیچیده منطقه‌ای کنار بکشند و مستثنی کنند .