مخالفین مسلح دولت افغانستان با حمایت امریکایی ها و پاکستانی ها فعالیت می کنند
(last modified 1396-10-04T11:47:59+00:00 )
جدی 04, 1396 16:17 Asia/Kabul

تردیدی وجود ندارد که امریکایی ها و پاکستانی ها از مخالفین مسلح دولت افغانستان حمایت می کنند هرچند که در ظاهر ادعای مبارزه با آن ها را دارند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: تردیدی وجود ندارد که امریکایی ها و پاکستانی ها از مخالفین مسلح دولت افغانستان حمایت می کنند هرچند که در ظاهر ادعای مبارزه با آن ها را دارند.

سمیع الله سیحون در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به فشارهای امریکا بر پاکستان به خاطر حمایت از تروریست ها اظهار داشت: این فشارها ظاهری و برای انحراف افکار عمومی است اما امریکا پاکستان را به افغانستان ترجیح می دهد.

وی افزود: حضور نیروهای خارجی طی شانزده سال گذشته در افغانستان نه تنها نتوانسته سبب کاهش ناامنی ها شود بلکه ناامنی ها را افزایش هم داده است، در حال حاضر هم مهمترین پیش شرط مخالفین مسلح دولت افغانستان برای پیوستن به برنامه صلح خروج نیروهای خارجی از این کشور است.

به گفته این کارشناس سیاسی تردیدی وجود ندارد که امریکایی ها با سیاست های نادرستی که داشتند در جنگ افغانستان شکست خورده اند هرچند که خودشان برخی کشورهای دیگر از جمله پاکستان را در این شکست دخیل می دانند.

سیحون عنوان کرد: تامین امنیت در افغانستان از مهمترین موضوعات مورد تاکید در نشست بن بود که امریکایی ها فقط در روزهای نخست حضور خود در افغانستان به دنبال آن بودند اما آهسته آهسته سیاست های نادرستی را در پیش گرفتند که با شکست مواجه شد، البته پاکستان و سیاست های نابجای آن کشور هم به افزایش ناامنی ها در افغانستان منجر شد. پاکستان طی سال های گذشته پناهگاه امنی برای تروریست ها بوده و رهبران ارشد گروه طالبان در پاکستان بسر می برند.

این کارشناس سیاسی بیان کرد به هر صورت پاکستانی ها از کسانی که علیه امریکایی ها می جنگند هم حمایت می کنند، شمار زیادی از طالبان و گروه های شورشی که در افغانستان نفوذ دارند منازلشان در پاکستان بوده و از حمایت حکومت آن کشور برخوردار هستند.

سیحون اظهار کرد: با وجود همه این ها امریکایی ها پاکستان را به افغانستان ترجیح می دهند و اگر گاهی آن کشور را به حمایت از گروه های شورشی متهم می کنند به نوعی انحراف افکار عمومی است و می خواهند به انتقاداتی که نسبت به سیاست های امریکا در مورد پاکستان وجود دارد پاسخ داده باشند.

وی اضافه کرد: هیچ تردیدی نیست که نیروهای شورشی با حمایت پاکستانی ها و امریکایی ها در افغانستان فعالیت می کنند.

 

کلیدواژه