جدی 06, 1396 08:14 Asia/Kabul
  • تدارکات اسرائیل برای اخراج کامل فلسطینی ها از قدس

با چراغ سبزهای دونالد ترامپ  به رژیم صهیونیستی در خصوص قدس ، پارلمان این رژیم  بررسی پیش‌ نویس قانون اخراج فلسطینی‌ها از قدس را در دستور کار خود قرار داده است.

 در پیش نویس این قانون آمده که در صورت اثبات «نقض وفاداری به اسرائیل»، این رژیم  می تواند شهروندان فلسطینی اهل قدس  را از سرزمین خودشان اخراج کند.  تحرکات اسرائیل برای  لغو مجوز اقامت دائم فلسطینی های قدس مغایر با قوانین و توافقنامه های بین المللی ، به ویژه ماده 43 کنوانسیون لاهه و کنوانسیون چهارم ژنو است و هدف اصلی اسرائیل از این کار ، تخلیه قدس از ساکنان بومی آن یعنی فلسطینیان است. 

احمد عطوان ، از فعالان رسانه ای منطقه چندی پیش فاش کرده بود که  رژیم صهیونیستی در حال فراهم کردن زمینه اخراج همه فلسطینی های ساکن قدس تا سال 2020 است. وی تاکید کرد رژیم اشغالگر قدس درصدد است تدابیر و اقدامات ظالمانه خود را به بهانه های واهی و از طریق اعمال تدابیر منع رفت و آمد شهروندان فلسطینی ساکن قدس و ابطال کارت شناسایی شان به پیش ببرد تا زمینه اخراج همه فلسطینیان از قدس را فراهم کند و این برنامه اعلام شده رژیم صهیونیستی تا سال 2020 است. 

 بیت المقدس همواره هدف سیاستهای توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی بوده است و بر این اساس این رژیم در سال 1948 غرب بیت المقدس و در سال 1967 شرق این شهر را به اشغال درآورد. رژیم صهیونیستی همچنین با تداوم شهرکسازی ها و تخریب منازل فلسطینی ها و اخراج و آواره کردن فلسطینی ها بویژه در بیت المقدس درصدد تثبیت موقعیت خود در مناطق فلسطینی است . سیاست اخراج و آواره ساختن مردم فلسطین از خانه و کاشانه شان همواره در دستور کار مقامات اسرائیلی قرار داشته است . بر این اساس رژیم صهیونیستی از هرگونه مجوز ساخت و ساز به فلسطینی ها خودداری و مالیاتهای سنگینی بر آنها تحمیل کرده و تدابیر منع رفت و آمد را بر آنها اعمال می کند و در عرصه های مختلف از جمله آموزش آنها را در فشار قرار داده است . رژیم صهیونیستی تنها به اینگونه اقدامات ضدانسانی اکتفا نکرده است و در راستای سیاست نژادپرستانه اش با ابطال کارت های اقامت آنها و یا با بهانه های مختلف  دیگر درصدد اخراج آنها از خانه و کاشانه شان است . اسرائیل با بهره برداری از اوضاع کنونی منطقه   به طور برنامه ریزی شده و علنی در حال تکمیل طرح یهودی سازی قدس است . اقدام کابینه افراطی نتانیاهو در اختصاص بیش از 15 میلیارد دلار جهت محقق ساختن یهودی سازی کامل قدس تا سال 2020 بخشی از تحرکات این رژیم جهت پیشبرد سیاستهای سلطه جویانه اش بر قدس است .  در مصوبه کابینه رژیم‌ صهیونیستی تغییر بافت شرق بیت المقدس  و الحاق تدریجی این منطقه به فلسطین اشغالی و نیز افزایش حضور و نظارت نظامی - امنیتی رژیم صهیونیستی بر شرق بیت المقدس لحاظ شده است . تحرکات اسرائیل درباره قدس در سالهای اخیر ، به مراتب سلطه جویانه تر از قبل شده و حاکی از تحرکات این رژیم  برای استفاده از حداکثر ظرفیتهای این رژیم اشغالگر جهت سیطره کامل بر قدس است .  تاکید مقامات رژیم صهیونیستی بر این ادعا که بیت المقدس بخش جدایی ناپذیر اراضی تحت تصرف این رژیم است، مقدمه ای برای اقدامات سیاسی توطئه آمیز بیشتر این رژیم علیه قدس  شده است. این درشرایطی است که چراغ سبز آمریکا به سیاستهای سلطه جویانه رژیم صهیونیستی در بیت المقدس بویژه تصمیم  دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بر انتقال سفارت آمریکا در فلسطین اشغالی از تل آویو به بیت المقدس و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی ، مقامات اسرائیلی را در سیاستهای سلطه گرانه اش در قدس گستاخ تر کرده است.

نکته قابل تامل آنکه  توسعه طلبی یکی از بنیانهای رژیم اشغالگر قدس است و حرکت در این مسیر محور فعالیت تمامی احزاب و گروهها در رژیم صهیونیستی است . هماهنگی ها و تدارکات صورت گرفته برای پیشبرد این سیاست نژاد پرستانه  توسط احزاب و گروههای مختلف رژیم صهیونیستی علیرغم پاره ای اختلافات و رقابتها و جنگ قدرت در مقطع کنونی در عرصه سیاسی این رژیم ، موید چنین واقعیتی است .  

کلیدواژه