اگر افرادی اسنادی در رابطه با دست داشتن حلقاتی در دولت افغانستان در حملات انفجاری دارند باید ارایه کنند
(last modified 1396-10-09T09:49:00+00:00 )
جدی 09, 1396 14:19 Asia/Kabul

اگر افرادی اسناد و مدارکی در رابطه با دست داشتن حلقاتی در دولت افغانستان در حملات انفجاری دارند باید آن را ارایه کنند

حقوقدان افغان تاکید کرد: اگر افرادی اسناد و مدارکی در رابطه با دست داشتن حلقاتی در دولت افغانستان در حملات انفجاری دارند باید آن را ارایه کنند.

عبدالکبیر رنجبر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات احمد ضیاء مسعود نماینده سابق رئیس جمهور افغانستان در امور حکومتداری خوب مبنی بر اینکه حملات انفجاری در این کشور توسط افراد بانفوذی در داخل دولت صورت می‌گیرد، گفت: وارد کردن هرگونه اتهام به نظام در رابطه با دست داشتن در حملات انفجاری باید همراه با ارایه اسناد و مدارک باشد.

احمد ضیاء مسعود در واکنش به حمله انفجاری روز پنج شنبه به مرکز فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تبیان و خبرگزاری صدای افغان در کابل اظهار داشت: ناتوانی دولت افغانستان در مهار حملات انفجاری نشان دهنده این است که رهبری این حملات توسط افراد بانفوذی در داخل دولت انجام می‌شود و بدون فراهم کردن پناهگاه، وسایل و تسهیلات لازم انجام یک چنین حملاتی ناممکن است.

رنجبر عنوان کرد: در صورتی که اسناد و شواهدی وجود داشته باشد مبنی بر اینکه حلقه هایی در داخل نظام در چنین حملات ننگینی دست دارند باید ارایه و افشا شود تا همه مردم افغانستان علیه جنایتکاران متحد شوند.

به گفته این حقوقدان افغان اما اگر چنین اظهاراتی بدون اسناد و مدارک مطرح می شود به نفع سازماندهندگان اصلی اینگونه حملات، دشمنان و استخبارات منطقه است که می خواهند دولت را بدنام کنند و مطابق منافع ملی افغانستان نیست، انتشار چنین اخبار و مطالبی از سوی رسانه ها تا زمانی که اسناد کافی وجود نداشته باشد به نفع رسانه ها نیست، جانبداری آن ها را می رساند و به اعتبار آن ها صدمه می زند. به هر صورت اگر اسناد و مدارک در این زمینه وجود دارد پنهان کردن آن جرم است و اگر وجود ندارد اظهار آن به نفع کشور نیست.

رنجبر با اشاره به برخی اظهار نظرات مبنی بر اینکه هدف دشمنان از راه اندازی چنین حملاتی تفرقه افکنی میان مردم است، گفت: دشمنان به هیچ عنوان به این اهداف خود نمی رسند و باعث افتخار است که هیچ رهبر و عالم دینی تشیع و تسنن افغان به فکر اختلافات مذهبی نیست بلکه این دشمنان اسلام هستند که به دنبال ایجاد جدایی و تفرقه میان پیروان مذاهب مختلف در افغانستان هستند. اما هیچ کس موفق نمی شود که به این پیوند دوستی و برادری میان مردم افغانستان خدشه وارد کند زیرا این پیوند بسیار عمیق است و سابقه بسیار طولانی دارد.

این کارشناس افغان با اشاره به اظهارات رئیس جمهور افغانستان در مورد شکست داعش از یکسو و هشدار روسیه در مورد خطر داعش از سوی دیگر گفت: در مورد خطر داعش شکی وجود ندارد و این خطر نه تنها برای افغانستان بلکه برای دیگر کشورهای منطقه و جهان هم وجود دارد. داعش نتوانست پایگاه های خود را در عراق و سوریه محکم کند و اکنون قصد دارد در افغانستان برنامه های خود را پیاده کند که کشوری ضعیف است، چهاردهه در رنج جنگ بوده و دولت ضعیفی هم دارد.

این صاحبنظر افغان گفت: بهترین پناهگاه برای تروریست ها مناطق آنسوی خط دیورند است که نیروهای تروریستی و افراطی در آنجا لانه دارند، قرارگاه های خود را ایجاد کرده اند و از آنجا می خواهند به داخل افغانستان نفوذ کنند و کشورهای همسایه این کشور را در معرض تهدید قرار دهند. بنابراین کشورهای منطقه و از جمله روسیه باید به دولت افغانستان کمک کنند تا این مشکلات رفع شود.

وی اضافه کرد: حکومت افغانستان هم به هر شکل ممکن باید یک اجماع منطقه ای را علیه افراطی گری و گروه های تروریستی ایجاد کند و در داخل افغانستان هم باید قانون حاکم و عدالت تامین شود، حکومت داری خوب بوجود آید و فساد از بین برود تا نظر مردم هم جلب شود. به این ترتیب امکانات تروریست ها محدود و محدود تر خواهد شد.

 

کلیدواژه