جدی 11, 1396 09:48 Asia/Kabul
  • اعلام شرایط حزب مردم پاکستان در انتخابات آتی پارلمانی

رییس "حزب مردم" پاکستان در تشریح راهبرد انتخاباتی این حزب اعلام کرد،این گروه سیاسی با هیچ یک از احزاب این کشور ائتلاف نخواهد کرد و به صورت مستقل در انتخابات آینده پاکستان شرکت می‌کند.

"بلاول بوتو زرداری" رییس حزب مردم پاکستان که سرپرستی اجلاس شورای مرکزی این حزب در شهر لاهور را به عهده داشت در میان طرفداران این حزب گفت،درهمه حوزه‌های انتخاباتی نامزد معرفی می‌کند.

در این اجلاس، سیاستمدارن و مسئولین حزب مردم در مورد انتخابات پیش رو و مسائل آن بحث و تبادل نظر کردند.

در پایان این نشست بلاول بوتو زرداری اعلام کرد که حزب مردم در انتخابات پیش رو با هیچ حزبی ائتلاف نخواهد کرد بلکه بصورت مستقل حاضر خواهد بود.

این خبر درحالی منتشر می‌شود که پیشتر رسانه‌های پاکستان از ائتلاف "طاهر القادری" رییس حزب "تحریک عوامی" و حزب "تحریک انصاف" با حزب "مردم" خبر داده بودند.

درسه ماه مانده به برگزاری انتخابات پارلمانی پاکستان موقعیت بی ثبات حزب حاکم و درگیری قضایی محمد نواز شریف رئیس حزب مسلم لیگ نواز،موجب بروز نگرانی هایی در بین احزاب رقیب در خصوص اتخاذ تمهیدات لازم  از سوی دولت برای برگزاری قانونمند انتخابات آتی شده است.

بنا به وجود این نگرانی مشترک، روز گذشته (شنبه) نشست احزاب مخالف دولت پاکستان با حضور سران گروه های سیاسی این کشور در شهر لاهور مرکز ایالت پنجاب، برگزار شد.

نشست احزاب مخالف دولت اسلام آباد در شرایطی که این گروه های سیاسی نسبت به یکدیگر هم مواضع انتقادی تندی دارند، به منظور تدوین نقشه راهی برای برگزاری مطلوب انتخابات آتی پارلمانی و ارائه پیشنهادات خود به حزب حاکم برای تحقق این هدف انجام شد.

 البته احزاب پاکستان علاوه بر رایزنی های بین حزبی برای کمک به ایجاد شرایط مناسب برای برگزاری انتخابات آتی پارلمانی،هر یک راهبرد خاص خود را برای مشارکت در این عرصه و پیروزی در انتخابات دارند.

سخنان رئیس حزب مردم پاکستان درباره حضور مستقل این حزب در انتخابات و عدم ائتلاف با دیگر احزاب،نشان می دهد که حزب مردم موقعیت خود را برای پیروزی قاطع درانتخابات مثبت می داند ونیازی به ائتلاف با رقبا نمی بیند.

موقعیت متزلزل حزب حاکم مسلم لیگ نواز به خصوص پس ازصدور حکم دیوان عالی پاکستان برای برکناری محمد نواز شریف رهبر این حزب و نخست وزیر مخلوع این کشور، موجب شده تا احزاب رقیب شانس بالایی برای خود در جهت پیروزی در انتخابات قائل باشند.اگر چه این دیدگاه هم مطرح است که حزب حاکم با وجود اتهام فساد مالی رهبر خود، اما بازنده انتخابات پیش رو نخواهد بود.

ژنرال "طلعت مسعود" از کارشناسان سیاسی پاکستان گفته است، حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان در حال انجام تمام تلاش خود برای بیرون راندن حزب مسلم لیگ نواز از گردونه قدرت است اما واقعیت چیزی دیگری است و حتی در شرایط کنونی که نواز شریف از نخست وزیری برکنار شده، حزب وی شانس بهتری نسبت به رقبا برای پیروزی در انتخابات 2018 دارد.

با وجود چنین گمانه هایی ،اما رقبای سیاسی حزب مسلم لیگ نواز شانسی برای این حزب در انتخابات آتی پارلمانی پاکستان قائل نیستند و رقابت اصلی را با حضور همه گروه های  سیاسی منهای حزب نواز شریف ارزیابی کرده اند.

کلیدواژه