امریکا از سرکوب جنبش وال استریت تا حمایت از اعتراضات در ایران
(last modified 1396-10-11T10:58:43+00:00 )
جدی 11, 1396 15:28 Asia/Kabul
  • امریکا از سرکوب جنبش وال استریت تا حمایت از اعتراضات در ایران

در چند روز گذشته، تجمعات اعتراضی به وضعیت معیشتی و اقتصادی در برخی شهرهای ایران به اغتشاش کشیده شد و عده ای هم اقدام به تخریب اموال عمومی کردند. «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا که این رخدادها را بهانه مناسبی برای ادامه رویکرد های خصمانه خود بر ضد ایران دیده است ،برای چندمین بار در حمایت از این ناآرامی‌ها توئیت کرد.

به گزارش رادیو دری،موضع‌گیری‌های مکرر ترامپ برای آنچه به ادعای وی حمایت از مردم ایران است در حالی انجام می‌شود که وی از زمان ورود به کاخ سفید ایران‌هراسی و ایران‌ستیزی را یکی از محورهای مهم تصمیمات سیاست خارجی خود قرار داده است. 

وی با  در تازه ترین اظهارات  مداخله  جویانه اش با تکرار اتهامات بی‌اساس نوشت:

"ایران به عنوان کشور شماره یک در حمایت از تروریسم دولتی، سوابق متعدد نقض حقوق بشردارد

اما ترامپ باید نیم نگاهی هم به  گذشته نزدیک امریکا و حوادث چند سال قبل جنبش وال استریت داشته تا بیاد آورد با چه شناسنامه ای امروز پرچمدار حمایت از اعتراضات اقتصادی در ایران شده است  .

در اوایل سال 2012 شورش‌هایی  در اعتراض به  سیستم ناعادلانه اقتصادی درآمریکا برپا شد.  اعتراض‌ها و تجمعات خیابانی که از تاریخ 17 سپتامبر 2011 در قلب اقتصادی آمریکا یعنی در وال استریت نیویورک آغاز شد و به جنبش اشغال وال استریت شهرت یافت.

«جنبش وال استریت را اشغال کنید» در وبسایت خود  نوشت: «ما 99 درصدی هستیم که از خانه‌های خود بیرون رانده شده‌ایم. ما از خدمات درمانی مطلوب محروم بوده‌ایم. ما از آلودگی محیط زیست رنج می‌بریم. ما ساعات طولانی را برای مقدار اندکی دستمزد و بدون بهره‌مندی از حقوق قانونی خود سخت کار می‌کنیم، البته اگر بتوانیم کاری پیدا کنیم. در حالی که یک درصد دیگر از همه چیز برخوردار است، ما از هیچ چیز برخوردار نیستیم. ما 99 درصد جامعه هستیم».

 «فرانکلین فیشر» استاد اقتصاد دانشگاه ماساچوست آمریکا درباره علل شکل گیری جنبش وال استریت می‎گوید:

این جنبش را عوامل زیادی پدید آوردند.  مردم از  وجود نابرابری فزاینده در درآمد و ثروت در آمریکا خشمگین هستند؛ نابرابری‌ که ""جمهوریخواهان کنگره"" با اتخاذ هرگونه اقدام برای مقابله با آن مخالفت می ورزند."

دولت آمریکا در ابتدا تلاش کرد  وقوع چنین اعتراضاتی را کم اهمیت جلوه دهد و آن را سطحی و بدون ریشه  به تصویر بکشد.

اما انتشار تصاویر مملو از خشونت سرکوب اعتراضات و حمله با اسب میان معترضان و زیر گرفتن معترضانی که روی زمین افتاده بودند ؛ فقط بخشی  از اتفاقاتی بودند که اگر در هر جای دیگر دنیا به ویژه در کشورهای مخالف غرب رخ می‌داد از سوی آمریکا و متحدانش به نقض حقوق بشر، نقض حقوق شهروندان، خشونت طلبی، سرکوب و.. متهم می‌شدند.امروز امریکا همان شیوه را در قالب حمایت از مردم ایران تکرار می کند .

ملت ایران اما فراموش نکرده است که ترامپ  چگونه در سخنرانی سه ماه پیش  خود زمانی که  به دروغ ادعا کرد ایران به توافق هسته‌ای پایبند نیست ؛ ازملت ایران با لفظ توهین‌آمیز «ملت تروریست» یاد کرد وبا امضای فرمانی شهروندان ایران را از ورود به خاک آمریکا منع کرده است. 

کاری که ترامپ این روزها علیه ایران با افتخار دنبال می کند  معنایش دفاع از مردم نیست  بلکه فریبکاری است .