گروه هایی مانند داعش توسط امریکایی ها برای دنبال کردن اهدافشان در منطقه ایجاد شده اند
(last modified 1396-10-12T10:10:41+00:00 )
جدی 12, 1396 14:40 Asia/Kabul

گروه های تروریستی مانند داعش توسط امریکایی ها و هم پیمانان آن ها برای دنبال کردن اهدافشان در منطقه طراحی، ایجاد و پشتیبانی می شوند

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان تاکید کرد: گروه های تروریستی مانند داعش توسط امریکایی ها و هم پیمانان آن ها برای دنبال کردن اهدافشان در منطقه طراحی، ایجاد و پشتیبانی می شوند.  

محمد هاشم فصیحی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: گروه های تروریستی به دنبال ایجاد رعب و وحشت در میان مردم و پیگیری اهداف بادارانشان بویژه امریکا هستند.

وی افزود: حمله انفجاری که هفته گذشته در مرکز فعالیت های اجتماعی-فرهنگی تبیان در کابل و حمله ای که در یک مراسم تدفین در ننگرهار انجام شد نیز به دنبال همین هدف بود. برای تروریست ها هم شیعه و سنی فرقی نمی کند و هر کجا که به هدفشان برسند اقدام به جنایت می کنند. داعش هم که مسوولیت چنین وقایعی را به عهده می گیرد در حقیقت پروژه ای است که اهداف قدرت های بزرگ را دنبال می کند.

به گفته این روزنامه نگار افغان، با محدو شدن بستر فعالیت این گروه های تروریستی در خاورمیانه و کشورهایی مانند سوریه و عراق احتمالاً تعدادی از این نیروهای تروریستی به افغانستان آورده شده اند و از داخل این کشور هم با استفاده از شرایط موجود به نوعی سربازگیری کرده اند.

فصیحی با اشاره به ابراز نگرانی روسیه از نفوذ داعش در افغانستان و انتقال اعضای این گروه از خاورمیانه به این کشور گفت: طبیعی است که با توجه به نزدیکی جغرافیایی افغانستان به کشورهای آسیای میانه و از آن طریق با روسیه، این کشور نگران نفوذ داعش در افغانستان باشد، زیرا داعشی ها به هیچ معیار و حد و مرزی پایبندی ندارند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: سران داعش تعدادی از عناصر سرخورده را از هر گوشه و کنار جمع کرده اند، امکاناتی در اختیار آن ها قرار داده و آنان را به دهشت افکنی تحریک می کنند و چون پایبندی به هیچ معیاری ندارند، ممکن است جمع زیادی از افراد را هدف قرار دهند از اینرو نگرانی از فعالیت های آنان طبیعی به نظر می رسد.

وی اظهار کرد: پروژه داعش را امریکایی ها طراحی کرده اند زمانی که جنبش های مردمی در کشورهای عربی و خاورمیانه اتفاق افتاد برای به انحراف کشاندن این جنبش ها این گروه تبهکار را ایجا کردند، برایشان امکانات دادند و آهسته آهسته مسیر بخشی از آن حرکت های مردمی را به سمتی که می خواستند تغییر دادند.

فصیحی گفت: آن ها حرکت های مردمی را به خشونت علیه مردم تبدیل کردند و قربانیان اصلی این خشونت ها هم عامه مردم و همان کسانی هستند که می خواستند از حکومت های مستبد رهایی پیدا کنند. نقش امریکا در این زمینه کاملاً آشکار است اما بسیاری از کشورها به خاطر منافع خود از اظهار این مطلب خودداری می کنند.

وی اضافه کرد: نیروهای داعش چگونه می توانند از عراق و سوریه به یکباره در شمال افغانستان ظاهر شوند و به نوعی روسیه را تهدید کنند، طبیعی است که با کمک و امکانات امریکایی ها از افغانستان سر برآورده اند و هدف آن ها هم تامین منافع امریکا است.

 

کلیدواژه