تلاش برای ناامن کردن شمال افغانستان؛ پشت پرده برکناری عطا محمد نور
(last modified 1396-10-12T11:31:08+00:00 )
جدی 12, 1396 16:01 Asia/Kabul

پشت پرده برکناری عطا محمد نور برنامه های خاصی به منظور ناامن کردن شمال افغانستان و انتقال تروریست ها به کشورهای شمالی افغانستان وجود دارد

کارشناس و فعال سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: پشت پرده برکناری عطا محمد نور والی بلخ برنامه های خاصی به منظور ناامن کردن شمال افغانستان و انتقال تروریست ها از این طریق به کشورهای شمالی افغانستان وجود دارد.

دکتر سید وحید ظهوری حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: اوضاع امنیتی افغانستان بویژه طی ماه های اخیر وخیم تر شده، سران حکومت افغانستان هم دچار اختلاف شده اند،

مساله برکناری عطا محمد نور و اختلافاتی که بین محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عطا محمد نور بوجود آمد مسایل را پیچیده کرده است.

عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر در مورد تلاش ها برای اختلاف افکنی میان اقوام و احزاب مختلف در افغانستان گفت: در این خصوص جای شکی نیست. اما اگر عطا محمد نور از قوم تاجیک و حزب جمعیت در شمال افغانستان فعال بود سایر اقوام و احزاب هم در آنجا حضور دارند ولی تلاش هایی در جریان است که اقوام خاصی را در شمال افغانستان تضعیف کنند، چنانکه عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری هم بنا به مسایلی که پیش آمد از کشور خارج شده است.

وی افزود: عطا محمد نور هم به عنوان یکی از رهبران جهادی فعال در شمال افغانستان و والی ولایت بلخ می توانست وزنه سنگینی در شمال باشد. اما برخی اظهار نظرات مبنی بر اینکه حضور عطا محمد نور در شمال افغانستان مانع برنامه های امریکا برای صدور تروریزم از این منطقه به کشورهای شمالی و روسیه است و امریکا از برکناری وی حمایت می کند، هم می تواند قابل توجه باشد و برکناری عطا محمد نور یک برنامه از پیش طراحی شده است.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: شمال افغانستان با حضور آقای نور از امنیت نسبی برخوردار بود و گروه های تروریستی نمی توانستند فعالیت آنچنانی داشته باشند اما با برکناری وی ناامنی ها در شمال ایجاد می شود، گسترش پیدا خواهد کرد و حضور داعش و هواداران آن در شمال افغانستان اوضاع را متزلزل و خطرناک خواهد کرد.

ظهوری حسینی با اشاره به حمایت گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان از برکناری عطا محمد نور در حالی که شواهدی دال بر حمایت حکمتیار از داعش هم موجود است، عنوان کرد: حکمتیار در زمان جهاد افغانستان یکی از احزاب قوی را شکل داده بود اما پس از پیروزی جهاد برنامه های ناشایستی را در پیش گرفت و مورد سوء استفاده خارجی ها قرار گرفت و این رفتار او هنوز ادامه دارد.

وی اضافه کرد: در طول حاکمیت مجاهدین در افغانستان گلبدین حکمتیار با طالبان همکاری داشت و با حضور داعش که یک گروه تروریستی بسیار افراطی و غیر بومی در افغانستان است و تحت حمایت رژیم اسرائیل، امریکا و عربستان سعودی می باشد، ارتباط دارد و از زمانی هم که وی به کابل آمده شاهد جنایات تروریستی بسیاری در این کشور هستیم.

 

کلیدواژه