ایران ،حلقه ارتباطی جاده ابریشم در مسیر تجاری چین
پروژههای حمل و نقل ریلی مسیر راه آهن «چین- قزاقستان-ترکمنستان-ایران» در حال تبدیل شدن به دالان ترانزیتی و حمل ونقل تجاری در مسیر تاریخی جاده ابریشم است .
دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه ترکمنستان روز سه شنبه با صدور بیانیه مطبوعاتی از آغاز حرکت قطار کانتینری از چین به ایران با عبور از قزاقستان و ترکمنستان خبر داد.
ایران، قزاقستان، چین و ترکمنستان اواخر سال گذشته میلادی 2017درباره افزایش حجم حملونقل ریلی میان چهار کشور به توافق رسیدند.
در جغرافیای منطقه ، دسترسی ترانزیتی و تجاری کشورهای آسیای مرکزی و کشورهای حوزه قفقاز به آبهای آزاد دارای اهمیت زیادی است که با استفاده از راههای ایران قابل دسترسی است .همکاری چین ؛ ایران - قزاقستان و ترکمنستان درقالب پروژه مشترک احداث راه آهن در این زمینه یک فرصت استثنایی ایجاد کرده است .
از دید گاه تجاری خط آهن چین- قزاقستان-ترکمنستان-ایران از پروژه های سودآور است که می تواند تاثیر مثبت بر توسعه همکاری های تجاری کل منطقه داشته باشد .
اولین قطار باری چین- قزاقستان-ترکمنستان-ایران موسوم به «قطار جاده ابریشم» دوسال قبل (اوائل سال 2016) از ایستگاه راهآهن شهر «یی وو» در استان «جه جیانگ» واقع در شرق چین به حرکت درآمد و پس از پیمودن مسیر 10 هزار و 339 کیلومتر پس از 12 روز وارد تهران شد.
اکنون نیز در آغاز سال نو میلادی قطاردیگری از شهر «چانشا» مرکز ایالت «هونان» چین در تاریخ 8 جدی 1396راه افتاد و از طریق خط ریلی «آلتین کوی» –«بولاشاک» قزاقستان و خط آهن ترکمنستان به مقصد «تهران» در حرکت است.
طول مسیر چانشا – تهران از طریق خاک قزاقستان و ترکمنستان بیش از ده هزار و 297 کیلومتر است . این قطار آزمایشی قرار است ظرف 14 روز به مقصد برسد که کوتاه ترین مسیر در مقایسه با حمل و نقل دریایی از نظر زمانی به شمار میرود.
با عملیاتی شدن پروژه مشترک خط آهن ایران – ترکمنستان – قزاقستان در دسامبر 2014 مسیر حمل و نقل تجارت جهانی میان شرق (از چین تا آسیای مرکزی) و غرب جهان (بویژه اروپای غربی) حدود ۱۰هزار کیلومتر راه زمینی کاهش یافت .
بازار بزرگ اقتصادی ایران و دسترسی به آبهای آزاد بینالمللی در دریای عمان و خلیج فارس، از مزیت هایی است که بستر مناسبی را برای تبدیل شدن ایران به کانون اصلی و حلقه وصل ترانزیتی در منطقه فراهم ساخته است.
تئودور تسکیریس کارشناس اقتصاد ترانزیتی در مرکز مطالعات اقتصاد و برنامه ریزی یونان (KEPE) در باره اهمیت این پروژه می گوید :
"..ارسال کالا از این مسیر امن تر بوده و از آن جائیکه با استفاده از خط آهن و مسیر دریایی انجام می گیرد از جنبه محیط زیستی نیز پاک تر می باشد. "
با توجه به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و برقراری ارتباطات ریلی سرخس، رازی و اینچه برون ،توسعه روابط تجاری وحمل و نقل ریلی با کشور های منطقه ازاولویت های همکاری جمهوری اسلامی ایران است .در این مسیر تجاری ایران مهم ترین حلقه اتصال راه خشکی و دریایی با جاده تاریخی ابریشم است و می تواند نقش مهمی درمسیر گسترش همکاری ها ایفا کند .