جدی 12, 1396 19:31 Asia/Kabul
  •  ال سعود، عامل بحران انسانی در یمن

گسترش گرسنگی ، بیماری و مرگ بر اثر حملات مکرر عربستان و نیز اقدام آن در محاصره یمن، این کشور را با هولناک ترین فاجعه انسانی در عرصه جهانی مواجه کرده است .

تکان دهنده ترین صحنه هایی که طی نزدیک به سه سال اخیر از یمن مخابره شده بویژه مربوط به کودکانی است که زیر بمباران شدید هواپیماهای ائتلاف سعودی به شکلی فجیع جان خود را از دست داده اند یا به دلیل سوء تغذیه شدید آرام آرام جان می بازند .  با گذشت ماهها از محاصره همه جانبه یمن از سوی نیروهای ائتلاف سعودی، نگرانی از تشدید فجایع انسانی در یمن، برخی نهادهای بین المللی را نیز به شکستن سکوت در این زمینه  مجبور ساخته است.
در  تازه ترین اظهارنظرها ، در این زمینه در سال جدید میلادی  برخی محافل بین المللی درباره وخامت اوضاع انسانی در یمن هشدار دادند. سازمان بهداشت جهانی، سازمان یونیسف و برنامه جهانی غذا، درباره بحران انسانی در یمن هشدار دادند و آن را وخیم‌ترین بحران انسانی در جهان دانستند. در این زمینه  شیرن فارکی ، معاون سازمان یونیسف در یمن گفت: فروپاشی نظام بهداشت و درمان یمن و نیز سیستم دفع فاضلاب در این کشور باعث شیوع بیماری‌هایی از قبیل وبا و دیگر بیماری‌های واگیردار شده است.  پیش از این، «مارک لوکاک» ، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسان دوستانه نیز در واکنش به محاصره یمن از سوی سعودی ها هشدار داده بود ادامه اوضاع سبب خواهد شد بزرگترین قحطی چند دهه اخیر به وقوع پیوسته و میلیون ها نفر جان خود را از دست بدهند. 

 جامعه بین المللی و قدرت های جهانی در برابر عملیات تجاوزکارانه ائتلاف سعودی که  منشاء فجایع انسانی در یمن است اقدامی به عمل نیاورده و کشورهایی چون آمریکا حتی به حمایت همه جانبه از  جنایات سعودی ها اقدام کرده اند  .  رژیم سعودی با حمایت آمریکا ، از مارس 2015 حملات خود را ضد مردم یمن با هدف بازگرداندن "عبدربه منصور هادی" ، رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت آغاز کرد. در این حملات تا کنون ده ها هزار یمنی کشته یا زخمی شده اند و بسیاری از زیر ساخت های این کشور از بین رفته است .  بی توجهی سازمان ملل خصوصا" شورای امنیت سازمان ملل به بحران یمن ، چراغ سبز نشان دادن به عربستان برای نادیده گرفتن همه مقررات و کنوانسیون های بین المللی و تشدید جنایاتش در یمن است . این در شرایطی است که  با شکست عربستان در نیل به اهدافش در یمن ،جنایات این رژیم به منظور تحت الشعاع قراردادن ناکامی هایش ابعاد هولناک تری به خود گرفته است . اصرار مقامات سعودی بر جنگ افروزی در قبال یمن موجب شده است که  هر روز ، ابعاد فاجعه انسانی در یمن تشدید  شود. 

موضوع مهم این است که با وجود ابراز نگرانی ها و هشدارهایی که  درباره بحران یمن داده می شود  نهادهای خاموش بین المللی از جمله سازمان ملل به شکلی حداقلی واکنش نشان داده است . در این زمینه سازمان ملل  چند ماه پیش بعد از مدتها تعلل سرانجام عربستان را آنهم نه بصورت مستقیم بلکه در قالب ائتلاف ضد یمن به دلیل حمله به  مدارس و کشتار کودکان در فهرست سیاه ناقض حقوق کودکان قرار داد .  این درحالی است که حدود یک سال پیش  سعودی ها توانسته بودند با تهدید قطع کمک های خود به سازمان ملل، نام خود را از فهرست سیاه ناقض حقوق کودکان حذف کنند . تحولات  نشان  می دهد که مردم یمن علاوه بر مواجهه با بمباران های مکرر هواپیماهای ائتلاف سعودی ، به واسطه محاصره شدید نیز هدف قتل عام سعودی ها قرار گرفته اند و سازمان های بین المللی نیز جز هشدار، ابراز نگرانی و کمک های بشردوستانه محدود ، واکنشی دیگر بروز نداده اند.

کلیدواژه