تاکید مجلس سنای افغانستان بر بررسی علت انفجارهای اخیر در پایتخت
(last modified 1396-10-14T05:56:22+00:00 )
جدی 14, 1396 10:26 Asia/Kabul
  • تاکید مجلس سنای افغانستان بر بررسی علت انفجارهای اخیر در پایتخت

معاون مجلس سنای افغانستان خواهان بررسی دقیق علت سه انفجار تروریستی پیاپی در مرکز فرهنگی «تبیان» در کابل پایتخت افغانستان شد.

 « محمدعلم ایزدیار» معاون مجلس سنای افغانستان با انتقاد از نهادهای امنیتی این کشور، از دولت وحدت ملی خواست تا روشن کند که چرا نهادهای مسئول نمی توانند مانع از حملات تروریستی در کابل شوند.

براثر انفجارهای تروریستی پنج شنبه گذشته درکابل پایتخت افغانستان 41 نفرکشته و بیش از 84 نفر مجروح شدند و گروه تروریستی داعش مسئولیت این انفجارها را بر عهده گرفت.

این انفجارها زمانی روی داد که نشستی علمی - پژوهشی در مرکز فرهنگی تبیان درحال برگزاری بود و بیشتر قربانیان از اعضای شرکت کننده در این  نشست بودند.

درخواست برای بررسی علل ضعف نهادهای امنیتی افغانستان در جلوگیری از حملات گروه های تروریستی و ارائه پاسخ دراین زمینه دراین کشوربه خصوص در شهر کابل ازجمله مسائلی  است که در بیش از سه سال گذشته از سوی مردم، احزاب و مجالس نمایندگان و سنای افغانستان از دولت وحدت ملی این کشور مطالبه شده است.

به ویژه آنکه در نزدیک به دو سال گذشته علاوه بر گروه طالبان، گروه تروریستی داعش چندین بار مراکزی در شهر کابل را آماج حملات مرگبار خود قرار داده است.

حمله به بیمارستان نظامی داود خان، انفجارتروریستی در مقابل هتل «قصرنوین» و دادگاه عالی افغانستان در شهر کابل از جمله حملات داعش در پایتخت این کشور درسال گذشته (2017) بود که نشان داد  این گروه برنامه هایی برای تحت تاثیرقرار دادن امنیت کابل دارد و درصدد است تا میزان آسیب پذیری امنیتی ناشی از توان عملیاتی خود را به رخ دولت افغانستان بکشد.

البته تشدید حملات داعش در مناطق مختلف افغانستان از جمله در پایتخت این کشورپرسش هایی را درباره حامیان احتمالی این گروه  در افغانستان مطرح کرده است.

سال گذشته ظاهر قدیر نایب رئیس مجلس نمایندگان افغانستان از وجود برخی شواهد و مدارک درباره ارتباط برخی سفارتخانه ها در کابل با گروه داعش خبر داد که چندان در کانون توجه نهادهای سیاسی و امنیتی این کشور قرار نگرفت.

« جاوید کوهستانی» کارشناس نظامی درافغانستان می گوید، گروه داعش تحت حمایت نیروهای خارجی در این کشور قرار دارد و این مسئله بارها از سوی مقامات محلی، بزرگان اقوام و حتی نمایندگان مجلس افغانستان مطرح شده است.

حمله اخیر تروریستی داعش به مرکز فرهنگی تبیان و خبرگزاری صدای افغانستان (آوا) درشهر کابل که میزبان نشست علمی-پژوهشی درمورد سالگرد اشغال افغانستان توسط ارتش شرخ شوروی بود، می تواند دارای پیام های متفاوتی باشد. 

مرکز فرهنگی تبیان و خبرگزاری آوا از جمله مراکزی هستند که در مسیر روشنگری جریان های خطرناک افراطی و پیامدهای منفی حضور نظامیان خارجی در افغانستان حرکت می کنند و چنین راهبردی می تواند آنان در معرض حملات از سوی کسانی قرار دهد که با چنین فعالیت های روشنگرانه مخالف هستند.

«سید حبیب سادات» کارشناس سیاسی در افغانستان می گوید، هم مرکز تبیان و هم خبرگزاری آوا خط مشی ضد افراطی را پیگیری می کند و از طرفی مخالف حضور نظامیان خارجی در افغانستان هستند؛ به همین جهت مرکز تبیان و خبرگزاری آوا آماج این حمله قرار گرفته اند.

ازسوی دیگر، حمله تروریستی به مرکز فرهنگی تبیان و خبرگزاری آوا هم از لحاظ تاثیر آنها در جامعه افغانستان وهمچنین تجمع افراد دریک نشست علمی در این مرکز، فرصتی برای قدرت نمایی داعش در انجام حمله ای تروریستی با تعداد زیاد قربانیان از سوی این گروه ارزیابی شد.

 فارغ ازانگیزه نیروهای داعش دراین حمله تروریستی همانگونه که مجلس سنای افغانستان تاکید کرده باید دولت این کشور پس از بارها حملات مرگبار این گروه، علل ضعف نهادهای امنیتی در مقابله با تروریست ها و جلوگیری از این گونه حوادث را به طور علمی و کارشناسی بررسی کند.

کلیدواژه