امریکا  بدنبال  جهانی سازی  فشارها علیه ایران
(last modified Sat, 06 Jan 2018 07:47:00 GMT )
جدی 16, 1396 12:17 Asia/Kabul
  • امریکا  بدنبال  جهانی سازی  فشارها علیه ایران

برگزاری نشست شورای امنیت به درخواست آمریکا درباره  اعتراض‌ها در ایران  را  می توان  تحرک  دیگری از سوی امریکا برای  ادامه  خصومت ورزی ها و مداخلات بی پایانش در ایران دانست .

اگرچه این اقدام امریکا به یک افتضاح دیگر برای دولت ترامپ در حوزه‌ ی سیاست خارجی تبدیل شد ،با این حال  به  این تحرکات  امریکا باید از ابعاد و جنبه های عمیقتری  توجه کرد .

شورای امنیت در جلسه روز جمعه خود  مقابل تلاش آمریکا برای   بحران سازی علیه ایران  ایستاد و بیشتر  اعضای این شورا بر ضرورت اجرای کامل برجام و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها تاکید کردند.

در این نشست که با مخالفت صریح روسیه برگزار شد، اکثریت کشورها وضعیت ایران را عادی و موضوع اعتراض‌ها را از امور داخلی ایران برشمردند و تاکید کردند که محور و تمرکز شورای امنیت باید بر موضوعات مهمی از جمله مبارزه با تروریسم، صلح خاورمیانه، حل بحران سوریه و غیره باشد.

اما سوالی که همچنان وجود دارد این است  که  آیا امریکا  با چنین مخالفت هایی دست از شرارت علیه ایران بر خواهد داشت؟

در پاسخ به این پرسش  دو نکته قابل  توجه به نظر  می رسد :

نکته اول  این است که رفتار امریکا بخصوص در یکسال اخیر  که ترامپ زمام امور را در امریکا بدست گرفته است  متوجه  پردازش جریان هایی  است که تقابل امریکا با ایران را  از وضعیت تک بعدی خارج کند و به  ان ابعادی  بین المللی بدهد. 

اما  نکته دوم در این روندها ، نوع واکنش به  این رفتار ها ست  که دارای دو جنبه مهم است .  جنبه نخست ؛  پاسخ  مناسب نمایندگی ها و دستگاه دیپلماسی ایران در  نشست ها  و  مجامع بین المللی به این رفتار ها  است .  اما جنبه مهمتر این مسئله  شناخت  ماهیت اهداف و روش ها و توطئه های نرم دشمن برای نفوذ در درون صفوف یکپارچه  و برهم زدن وحدت  ملت ایران در مقابل دشمن است . زیرا وحدت ملت ایران  قویترین و مطمئن ترین تکیه گاه برای عبور از بحران ها و چالش هاست . ملت ایران بارها هوشیاری و بصیرت سیاسی  خود را در برهه های حساس با حرکت های حماسی و خود جوش به نمایش گذاشته و قدرت نرم خود را در مقابل تهدید های دشمنان به رخ کشیده است . اما تجربه نشان می دهد که دشمنان همچنان در صدد  تضعیف ایران هستند  واز  اینکه ایران در همه زمینه ها بدرخشد  عصبانی و خشمگین شده اند .واقعیت  این است  که ایران بدون باج دادن به قدرت های جهانی  سرآمد کشورهای منطقه است و با داشتن ظرفیت های بزرگ اقتصادی می تواند با  چالش هایی مانند بیکاری و یا گرانی و کمبود ها و مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم کند .   جهت گیری اقتصاد ایران حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی است . اما امریکا با سناریوی  تحریم سازی  سعی دارد تنور تنش سازی علیه ایران را در سطح بین المللی همچنان داغ نگهدارد .

«نوام چامسکی» سیاستمدار برجسته و زبانشناس مشهور آمریکایی در گفت‌‌وگو با وبگاه «تام دیسپچ» درباره دلایل خصومت آمریکا  با ایران می گوید : 

«آمریکا  نمی‌تواند یک نیروی مستقل را در منطقه تحمل کند ... دولت آمریکا در 6 دهه گذشته بندرت روزی را بدون تلاش برای ضربه زدن به ایرانی‌ها سپری کرده است....واشنگتن به عنوان عامل اصلی در پشت اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران قرار گرفته و تاکنون نیز این مسیر ادامه یافته است