موشکباران عربستان توسط یمن و سردرگمی رژیم متجاوز آل سعود
(last modified 1396-10-16T07:59:37+00:00 )
جدی 16, 1396 12:29 Asia/Kabul
  • موشکباران عربستان توسط یمن و  سردرگمی رژیم متجاوز آل سعود

پس از حمله موشکی جنبش انصار الله یمن به نجران (جنوب عربستان)، نشست اضطراری شورای امور سیاسی و امنیتی این کشور جمعه‌ شب به ریاست «محمد بن سلمان» ولیعهد و وزیر دفاع عربستان در ریاض برگزار شد.

جنبش انصارالله یمن روز جمعه یک فروند موشک بالستیک با «برد کوتاه» به نجران عربستان شلیک کرد.  درادامه هراس رژیم سعودی از قدرت موشکی جنبش انصارالله ،  جمعه‌ شب این رژیم با برگزار نشست  اضطراری شورای امور سیاسی و امنیتی، برخی موضوعات سیاسی و امنیتی داخلی کشور و نیز تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بررسی قرار داد .  گزارشها ازاین نشست  بیانگر تداوم سردرگمی ها و اوج نگرانی های آل سعود در پی ضربات مقاومت مردم یمن به رهبری انصارالله است.  جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که در پاسخ به حملات ائتلاف متجاوز سعودی در سال 2017 عمق عربستان‌ سعودی و امارات و مقر نظامیانشان در مناطق مختلف را با 45 فروند موشک هدف قرار داده است.  عربستان با حمایت آمریکا از حوت 1393 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرده است. جنگ‌ افروزی عربستان و متحدانش در یمن تا کنون به کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها یمنی منجر شده است.

تداوم تجاوز نظامی به یمن از سوی ائتلاف سعودی  و تشدید خطر قحطی و ویرانی، نیروهای انصارالله را به پاسخگویی موشکی به متجاوزان سوق داد. مقابله به مثلی که محاسبات ذهنی سعودی ها در مورد بحران یمن را به هم ریخته است . تحولات یمن را تحت عنوان از جنگ و  ویرانی تا پاسخگویی به متجاوزان می توان مورد تحلیل قرار داد . یمن طی یک سال گذشته میلادی همچنان شاهد بی ثباتی و ناآرامی حاصل از تداوم تجاوز ائتلاف سعودی بوده است. اما تحولات میدانی چون افزایش توانمندی های موشکی ارتش، بهره گیری از این موشک ها برای هدف قرار دادن پایتخت عربستان و امارات معادلات یمن را وارد فاز تازه ای کرده است. 

هجمه سنگین حملات نظامی ائتلاف سعودی به یمن، سرانجام نیروهای انصارالله را به پاسخگویی موشکی به متجاوزان وادار کرد که این استراتژی نظامی  شوکی جدی را به سعودی ها وارد کرد. آل سعود    پس از نزدیک به سه سال تجاوز نظامی، نه تنها به اهداف از پیش تعیین شده خود در یمن دست نیافته، بلکه رویارویی با نیروهای انصارالله به خاک عربستان هم کشیده شده است و این مساله امنیت شهرهای عربستان را هم به خطر انداخته است. تجاوزگری عربستان به یمن در حالی  است  که بر اثر پایداری یمنی ها عربستان درآستانه شکست کامل قرار گرفته است و ضربات کوبنده مقاومت یمن به عربستان مقامات این کشور را در نوعی بهت و سردرگمی فروبرده  است .  

در این زمینه عبدالباری عطوان سردبیر و مدیر مسئول روزنامه «رای الیوم» در سرمقاله خود در این روزنامه نوشت:  از  سه هزار سال پیش تا کنون هیچ نیروی نظامی و قدرت امپراتوری نتوانسته است وارد یمن شود و پیروز از آن خارج شود و عربستان سعودی با عملیات «طوفان قاطعیت» نیز نمی تواند در این خصوص استثنا باشد.

عربستان سعودی که از حوت 1393 جنگ علیه یمن را آغاز کرد  انتظار داشت این جنگ به سرعت و با شکست جنبش مردمی انصارالله و بازگرداندن عبدربه منصورهادی رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت ،به پایان برسد . اما این جنگ در کوتاه مدت پایان نیافته و  جنبه فرسایشی به خود گرفته است  و عملا" معادلات این جنگ کاملا" به ضرر عربستان و شکست کامل این کشور درحال رقم خوردن است . 

کلیدواژه